Tack vare Avanzas utmärkta verktyg för hur aktier har gått över tid med återinvesterad utdelning blir det ju enkelt att jämföra mot ex. index. Vid sidan av tekniktunga tillväxtföretag blir det ju uppenbart hur oerhört få av exempelvis utdelningsaristokraterna eller kungarna som över tid avkastar bättre än index. Även i de fall då man har en ofta liten uppsida över tid (courtage inte inräknat i Avanzas grafer ) så måste ju denna vägas mot risken där en enskild aktie förstås alltid väger fjäderlätt mot index hur solitt företaget än är. Så varför fortsätter denna vurm bland småsparare för att försöka plocka ut vinnande utdelningsaktier när uppsidan är så liten och den relativa risken så
mycket större jämfört med indexfonder?
Jag tror du får försöka definiera “vinnande” här. Att en aktie är hyggligt stabil, ger en viss nivå i utdelning och just nu har en fördelaktig värdering är väl i sig ett bra case. Det betyder inte automatiskt att den ger maximal totalavkastning över tid men det är kanske inte målet heller.
Jag förstår det, men om man har som utgångspunkt att målet med en investering är att maximera avkastningen över tid till så låg risk som möjligt så framstår valet även av en diversifierad portfölj om 20-talet aktier ändå
som alltför högt prissatt i relation till den risk en indexfond ger.
Återigen så gäller min fråga småspararen och inte institutionaliserade investerare.
Att avsätta en liten del av sitt kapital för att genom hög risk söka högre vinster i tillväxtföretag förstår jag logiken bakom. Jag förstår däremot inte logiken bakom att öka sin risk ganska betydligt men förutsättningarna för långsiktig avkastning endast marginellt.
Folk gillar klirr i kassan före stigande aktiekurser. Sedan tenderar ju utdelande aktier trots allt oftare vara värdebolag vilket åtminstone minimerar riskerna om man nu ska investera i enskilda aktier.
Jo, och det finns ju en hel bransch som vill förvandla småsparare till goda aktieinvesterare trots att det finns decennier av forskning som visar att inte ens de absolut bästa slår index över tid.
Men det hela är kanske psykologiskt. Har man ett intresse av aktier och företag så vill man naturligtvis antagligen vara aktiv och inte passiv. Indexfonder må vara hur bra som helst på 25-års sikt, men ngn vidare hobby är det kanske inte.