Hej! Tänkte dra nytta av all samlad kunskap som finns på detta forum för två frågor kring ränteinvesteringar som förbryllat mig länge. Räntemarknaden är som sagt mycket klurigare än aktier när man börjar nörda ner sig. Here we go, detta blir en ingen TLDR…
Jag läste nyligen om boken “The Little Book of Common Sense Investing” av John C. (“Jack”) Bogle a.k.a Vanguard Groups grundare. Det är en av det bästa böckerna kring investeringar + index och jag rek. den alltid till vänner som en introduktion till att spara på börsen. Den har ett kapitel kring Indexfonder för ränteinvesteringar “Total bond market index funds”. Konceptet är inte svårt att förstå i sig, det som förbryllar mig är att det inte verkar finnas några indexfonder för räntor i Sverige, noterade i sek. Finns inte mycket skrivet om detta generellt, inte här i forumet heller. Det ända jag hittat är några få amerikanska fonder som ex “iShares Global Aggregate Bond” på Nordnet/Avanza men de är alla noterade i USD och jag vill inte ha valutarisken det innebär.
En annan räntefråga som jag inte heller riktigt förstår är varför det är så svårt att köpa rena svenska statsobligationer (direkt eller i fond). RT brukar ju rek. AMF räntefond kort / mix / lång för att de har en stor andel statspapper i sig. Men varför kan vi småsparare inte köpa bara rena statspapper så som 1,2 eller 5 åringar? I USA pratas de ju mycket nu om att man äntligen kan få avkastning på “T-bills” & “Treasuries” (amerikanska statsobligationer). Dessa finns att köpa som utländska fonder men igen - ingen motsvarighet finns i SEK.
Båda dessa två ränteinvesteringar känns ju som “basplagg” man vill ha i sin garderob. Varför finns det inte i Sverige? Är räntemarknaden för liten här? Endast access till institutionella investerare? Varför måste vi välja mellan aktiva ränteförvaltare? I så fall får någon köra igång en startup och fixa detta åt oss! Det borde kollektivet här uppskatta.
Räntor är extremt kluriga eftersom det beror lite på vad man vill åstadkomma. Den bästa motsvarigheten skulle jag säga är Lysas ränteportfölj. Lyssna gärna på nästa veckas avsnitt (den 29 januari) där vi diskuterar ämnet med Oscar Björklund.
Yes den har jag sett tidigare men det är ju massor med bostadslån i den med. Precis som i AMF fonderna. Det verkar inte gå att köpa bara svenska statsobligationer med en fix duration (säg 5 år) i Sverige. Det kryddas alltid med bostadsobligationer, stora företagslån etc, antagligen för att få upp avkastningen.
Som Jan säger det beror ju lite på vad man vill uppnå. Rena statspapper är ju det säkraste man kan köpa så om man vill sätta ihop en egen portfölj som ett alternativ till sparkonto med lite högre risk & avkastning beroende på duration är det byggstenarna. Den största fördelen är att det blir lättare att förstå än en mix fond. Jag vet var risken ligger (staten). Detta verkar vara rätt vanligt i USA - rena statspapper.
Jag håller med om att Lysa är det närmaste ett brett ränteindex vi kommer här. Det skulle vara spännande att höra mer från dem hur det ser på detta. Hur “passiv” är deras räntedel? Vilket index följer de för räntedelen?