Indienfond - bu eller bä eller har tåget lämnat stationen?

Jag har både Franklin India och Fidelity China Consumer :slightly_smiling_face: hittills nöjd

1 gillning

Mycket intressant att läsa @JFB ! Tack för att du delar med dig igen.

Har själv haft iShares MSCI India UCITS ETF USD (Acc). Den kostar 0,65 och är min dyraste fond. Jag köpte den för att den följer msci India i stället.

Jag ser den som en option och främst som en diversifiering. Upp 56% på ett år men är ok för mig om det går lika hårt åt andra hållet.

2 gillningar

Ja man ska veta vad det är man köper och om det är på mycket lång sikt samt inte en jättedel av portföljen så kan det vara spännande att följa börsutvecklingen där. Som typ en bevakning.

Eftersom jag har rätt mycket kontakt med kompisar i landet så har jag lite koll på vad som händer där ändå.

Som sagt den dagen jag ser en större förändring så är jag den förste att plöja in en större summa där. Men risken är att det tar ett bra tag, tyvärr. Hur som helst ett sjukt spännande land :slight_smile:

3 gillningar

Rena Indienfonder eller Kinafonder skulle jag nog inte ha någon annanstans än i lekhinken.

3 gillningar

Idag sålde jag hela mitt innehav i min aktivt förvaltade indienfond. Får se hur bra jag tajmade :sweat_smile:

1 gillning

Håller tummarna att du prickade toppen :smiley: Vad blev det istället då? Mvh en nyfiken

1 gillning

Håller på att flytta över mitt kapital mot något som liknar globala barnportföljen… :blush: så det blir lite indexfonder :sweat_smile:

1 gillning

Väcker liv i tråden. Någon som tänker mer Indien idag?
När nu Kina knakar gällande Taiwan och flertalet större techbolag ska lämna Kina till fördel för andra asiatiska länder så borde väl ändå Indien komma på tapeten och bli hett? Eller är klimatriskerna för stora tro?

Arbetar idag med en kund som nu allvarligt överväger att flytta hela sin produktion från Kina till Indien och Pakistan. Ska tilläggas att de är ledande inom sitt segment på Nordenmarknaderna.

Indien borde vakna till liv, ordentligt. Och börsen borde hänga på, väl? :thinking:

Tåget har redan gått isåfall när det gäller börsen.

Detta är inte okänd information för marknaden:

1 gillning

Efter Covid kraschen är väl den börsen upp över 100%?

Jag har en liten andel i en Indienfond då jag tror att den har potential att växa mer än Globalfonder. Men vågar inte satsa stort då risken är stor.

Att Indien är en demokrati är ibland ett problem. De kan inte bara tvångsförflytta människor för att tex bygga bra vägar. Har man åkt på vägarna i Indien ser man att de har en bit kvar.

1 gillning

Jag funderar på att lägga lite stålars i en Indienfond, tittar man t.ex. på denna: The Rise of India is About More Than Just Population - YouTube videon så kommer det ske en enorm tillväxt där BNP förväntas att dubblas till 2030 samt 500 miljoner fler Indier fram till 2030 kommer att få tillgång till internet + ny väginfrastruktur som byggs med mera med mera.

Finns det folk här som har är uppdaterade på Indienfonder? Vad tror ni om videon, hype eller ej?

Är ju enormt svårt att sammanfatta ett så gigantiskt land men därför också det är så intressant…

1 gillning

Ursäkta för bump men ingen som har någon kommentar:)?

Jag ser det som ointressant. Om marknaden prisat in en kraftigt ökande tillväxt o.s.v. så är det inte högre avkastning per risk att investera i det idag. Alltså argumenten som läggs fram för Indienfond är helt enkelt irrelevanta för framtida avkastning.

Hmm, nä du har nog rätt i att jag omöjligt kan vara ensam om att ha se den framtida potentialen haha… Jag har en hel del att lära mig om investeringar… Det kan inte vara nån “mirakelinvestering” i och med att priset för fondandelarna redan har tagit bnp ökning osv i beaktning…

Tack för input

Jag ligger kvar med mina Indien, har varit där länge och fått ok avkastning :india:
Framtiden är omöjlig att sia om så långsiktigt ägande är min melodi där

Okej, vad innebär “ok avkastning” om man får fråga :)?

Det är ju sant att ingen kan veta exakt…

Just nu är det 202% men kan tyvärr inte säga exakt hur många år jag haft den, men typ 8-9år skulle jag gissa.
Dyr fond jag vet

Okej, tack för svaret :slight_smile:

1 gillning

Min ligger på +179%. Kommer inte ihåg hur länge jag haft den.
Men det är en väldigt liten andel av min portfölj.

2 gillningar