80% av Indiens export är IT-relaterad. De är världsstörst när det gäller export av IT. Alltifrån systemutveckling och programmering, till IT-support. Kort sagt är Indien störst på wetware
, inom IT
.
De flesta IT-bolagen i Indien fick sin finansiering från Silicon Valley Bank i USA, som gick omkull i mars i år.
Men jag har ingen koll på hur det gick efter det. Jag sålde då av det lilla jag hade investerat i fonder med mycket Indien i, och har inte brytt mig om att följa upp något efter det.
Värt att nämna i sammanhanget:
- Många svenska IT-bolag har starka kopplingar med indiska IT-bolag. Många Nordamerikanska IT-bolag har också band med Indien, men där är det inte lika extremt många som i Sverige.
- Sverige är Indiens tredje största handelspartner, efter Kina och Japan, men vi importerar nästan inget därifrån, det är nästan bara export (mest maskiner och maskindelar).
- Guldpriset följer Indisk ekonomi. När Indiens ekonomi går bra, så går guldpriset upp, och när Indiens ekonomi går dåligt, så går guldpriset ner. De flesta indier placerar allt de får över i guld och smycken, när de har pengar, och säljer guld och smycken, när de får dåligt med pengar.
Jag slutade mitt månadssparande i AuAg Precious Green, då i mars, ifall det skulle bli en dominoeffekt, med Silicon Valley Bank, Indien, och slutligen guld.
Jag kollade också över att jag inte ägde några fonder med stora innehav i några av de IT-bolag, som har ett starkt beroende av Indien. Eller fonder med stora innehav i smycketillverkare (t.ex. nordenfonder med innehav i danska Pandora).
Jag räknade också på hur de svenska verkstadsbolag, som jag äger aktier i, skulle påverkas av en nedgång i Indiens ekonomi. Det var ganska mycket för en del, men inte tillräckligt för att jag skulle börja sälja av de aktierna.
Efter att jag gjort allt detta, så tyckte jag att jag inte längre behöver tänka något på Indien, så jag har inte gjort det förrän nu.