Industrifastighet, sälja eller hyra ut

Jag planerar nu att inom snar framtid avveckla min verksamhet och det är så att mitt företag äger en industrifastighet på 10 000kvm med en verkstad/lagerlokal på 850kvm + 100kvm kontor/lunchrum/omklädningsrum.
Frågan är vilka + och - det finns att sälja fastigheten eller behålla den i bolaget och försöka hyra ut den i framtiden?

Vad används resterande del av marken till? Obebyggd eller någon typ av uppställningsyta som verksamheten behöver? Ligger verksamheten i ett industriområde i tillväxtkommun eller ute på vischan?

Hur snar framtid ska verksamheten avvecklas inom? Är det en relativt generisk verksamhet så skulle jag tecknat hyreskontrakt med lite för hög hyra och avtal i 4-5 år, sen sålt fastigheten med din verksamhet som hyresgäst.

Säg att du sätter en hyra på 1000 kr/m2, då är nog hyreskontraktet värd åtminstone 10 mkr (1000*950/yield).

Tomställd mark med bra läge och byggmöjligheter kan också vara värt 1 000 kr/m2 med bra läge (typ bra industriområde i större stad). I Stockholm, Göteborg och Malmö väsentligt mer, men knappt någonting i Grums eller Hofors…

1 gillning

Detta ämne stängdes automatiskt 14 dagar efter det senaste svaret. Nya svar är ej längre tillåtna.