Inflation i relation till inkomst

Jag har nyligen tittat igenom löneförhöjningarna och bonusarna jag har fått från min arbetsplats. Det jag skulle vilja göra är följande:

1. Kontrollera ifall mina löneförhöjningar (sammantagna) resulterar i att jag idag, jämfört med innan pandemin, har en lön som “ätits upp” av inflationen eller inte.
  2. Samma som ovanstående, fast med bonus inräknad.

Jag tänker att jag börjar räkna från 2020-01-01.

Först och främst så vet jag inte var jag bäst kollar upp inflationstatistik. Det bästa jag hittat hittills är månatliga artiklar hos SCB. Den här typen av artiklar hos SCB beskriver hur inflationen har utvecklats jämfört med samma månad ett år sedan.

Om jag antar att det är en acceptabel källa, hur skall jag då använda denna data för att se hur inflationen har påverkat min realinkomst, nu i april 2022, om man räknar från första januari 2020?

Jag har hittills gissat att jag tar procenttalet som jag kan se för artiklarna för januari 2021 och januari 2022, gör en multiplikation (t.ex. 1,041 * 1.034, för inflationerna 4,1% i januari 2021 och 3,4% i januari 2022). Detta hade inte inkluderat inflationen fram till idag, men det hade varit något att jobba med. Är detta på rätt väg, eller är jag ute och cyklar?

Jag skulle börjat här istället:

KPI

1. Ta talet för nuvarande månad och dividera med startmånaden (Mars 2022 / Januari 2020 ger 1,081, en ökning med 8,1% till exempel).

2. Dividera även din nuvarande inkomst med den du hade startmånaden.

Om kvoten mellan inkomsterna är större än kvoten för KPI har du ökat din inkomst realt, och tvärtom.

1 gillning

Tack, det ger mig något att jobba med!

Hur gör man förresten med bonus? Är det rimligt att ta med bonus i beräkningarna när man är i löneförhandling, om man ser att historiskt sett så har man fått ungefär en extra månadslön per år?