Hej. Fråga ang lönehöjning. Det pratas ju ofta om att lönerna höjs 2% per år, men är det verkligen en ökning?
Jag tänker såhär.
Om inflationen är 2% och min ökning 2% så är det väl ingen höjning i verkligheten utan bara på pappret.
En höjning under 2% torde ju då bli en lönesänkning i förhållande till inflationen? Så om man ska få högre lön i verkligheten så borde väl höjningen vara över inflationen, alltså minst 2%?
Inte nog med detta. De flesta svenskar har en marginalskatt runt 30 procent. Löneökningen bör därför vara närmare tre procent för att man skall gå runt vid en inflation på två procent.
De senaste åren har inflationen varit under två procent, så majoriteten har ändå klarat sig ganska bra.
Det där sättet att räkna stämmer inte, Nestor. Prisbasbeloppet som sätter gränserna i skattetrappan följer inflationen så 2% lönehöjning räcker. Även om beloppen varit helt fasta så betalar jag ju dessutom skatt redan på min nuvarande lön, så det är differensen mellan nuvarande skattesats och marginalskatt som du borde räknat med i ditt exempel. Men det är som sagt irrelevant i och med att skattenivån följer inflationen.
Det är därför man ofta pratar om reallöneökningar, dvs hur mycket mer ökar lönen än inflationen. Sök lite på det begreppet så finns mycket att läsa.
Tex under 70-80-talet var det vanligt med höga löneökningar på kanske 10% per år. Men inflationen var också där uppe runt 10% så de verkliga(reala) löneökningarna var väldigt låga, om ens någon ökning alls.