Minpension räknar med reallöneökning på 1.6% och drar bort det från avkastningen. Med inflation och avgifter räknar de med avkastning på 1.9%.
De räknar med 60/40 (aktiefonder/räntefonder). Och de räknar låg avkastning runt 5,5%.
Vid uttag måste skatt betalas.
Om jag sparar själv på ISK och räknar med realalöneökingar:
Avkastning 7% per år (globala indexfonder)
Inflation -2% per år
ISK-skatt -1% per år
Avgifter - 0,2% per år
Realalöneökingar: -1,6%
Kvar blir då 2,2% i avkastning per år.
Då kan jag jämföra min livsstil som jag har idag med samma livsstil om 10-25 år.
Räknar ni med reala-löneökningar när ni beräknar när ni kan sluta jobba ?
Jag vet inte om det är det du menar, men avdraget är ju för att du just inte förväntas ha samma livsstil idag som om 25 år, utan att du om 25 år behöver en dyrare livsstil om du vill känna dig relativt på samma nivå och hänga med på det som lönekollektivet, som haft en reallöneutveckling, har råd med.
Men nej, jag räknar inte med det i mina egna kalkyler. Baserat på historiska data verkar jag uppleva kraftig livsstilsdeflation ju äldre jag blir.
Nu är väl avkastning efter avgifter det normala att räkna sen har jag för mig det är 7% realt dvs efter inflation. Isf har du inflationen två gånger.
Räkna med reala löneökningar förstår jag inte riktigt meningen med det är väl kostnaderna man ska täcka inte nya kostnader (hobbys) som folk drar på sig och använder löneökningen till.