jag förstår att det är invecklat, men är det verkligen så besynnerligt att inflationen står still idag?
ponera att en vara X kostar 10 kr under hela 2022, sen på nyårsafton plötsligt ökar affären priset med 1 kr och säljer varan för detta under hela 2023. då innebär det väl att “inflationen” kommer ligga på 10% varje månad man mäter detta HELA året, trots att det bara handlar om en punktprishöjning? om varan sen 2024 fortfarande ligger kvar på 11 kr kommer vi den 1a januari. ha 0% inflation på varan.
KPIF är ju mer än en vara givetvis, men är det inte i huvudsak så det fungerar, och är inte ukrainakriget våran “nyårshöjning”?
Fast blir det inte även lite fel när det kommer till månadsinflationen för man vet att vissa månader är vissa varor dyrare rent generellt? Min uppfattning var att det är anledningen till att du vill jämföra februari 2022 med februari 2024 och sedan februari 2025?
Till viss del. Men priserna har fortsatt upp, så det är inte en “one off” som sedan försvunnit. Priserna idag är 10% högre än de var i fjol i augusti, ganska långt efter att kriget startade.
Anledningen är att det är inte kriget som orsakat inflationen. Det är alla miljarder som östes in som stimulanser under coronapandemin. Vi hade en ekonomi som var megadopad med nytryckta riksbankspengar (inte bara här, överallt!). Sedan kom pandemin och politikerna tryckte på “kör” så att fingrarna blödde.
Det är väldigt många faktorer som påverkar, men i princip ja. Att bara titta på inflation i tolvmånadersperspektiv blir för snävt. Trenden i prisökningar både på kortare och längre historisk sikt är högst intressant. Som det presenteras i media så verkar det bara som att Riksbanken tittar på inflationen i ett tolvmånadersperspektiv men jag tror (hoppas) inte verkligheten ser ut så. Att sedan en del experter blir förvånade att den volatila inflationen inte gått ner när effekterna av räntehöjningar är högst tröga och sker på års sikt är väldigt konstigt. Man undrar ju om inte ekonomijournalisterna borde vara lite mer kritiska när de pratar med dessa experter.
Jag tror att det är tydligare om man kollar på en graf över prisnivån istf på inflationssiffrorna. Så här ser till exempel KPI ut det senaste årtiondet: