Inflationsmålet och riksbankens/Feds agerande

Med augustis KPIF 0,57 procentenheter över deras senaste prognos, och KPIF-XE 0,19 procentenheter över, har jag svårt att se att Riksbanken kommer med någon sänkning av styrräntan den 24/9.

EDIT: Däremot kommer det bli intressant att läsa RBs nya rapport och nya prognos för att se förändringarna från det de sa i juni.

Det är intressant att vissa ekonomer vill sänka styrräntan för att öka resursutnyttjandet. Som det tas upp i artikeln Tunga ekonomer: Så allvarlig är Sveriges kris – ”Som en snigel i brant uppförsbacke” | Tidningen Näringslivet

Men borde vi inte snarare fundera på att minska konsumtionen, särskilt när vi vet att den driver på klimatpåverkan?

Jag har funderat mycket på det här och tänker att vi kanske behöver ett nytt ekonomiskt system. Ett system som inte bygger på kapitalismens krav på ständigt ökande konsumtion, men som inte heller liknar kommunismen. Något som kan fungera i en värld där många viktiga arbeten redan är automatiserade.

Vi ser redan i flera länder att befolkningen minskar, vilket kan vara positivt för långsiktig hållbarhet. Kanske behöver vi acceptera att en stabil eller till och med något minskande befolkning är bättre än en som växer utan gräns.

Frågan blir då om vi verkligen ska fortsätta utgå från att befolkningen alltid måste öka. Kapitalismen bygger på idén om fler och fler konsumenter, men är det verkligen en hållbar väg framåt?

De spekulerar i att Tidö kommer sänka matmomsen, så de justerar priserna redan nu :wink:

De vill bara tjäna mer pengar. Bankerna har mer marginaler när räntorna är låga. Och flera tar låner, använder hävstång i investeringar osv.

1 gillning

De definitiva KPI för Augusti har släppts för de som vill ha detaljer.

Du tycker att riksbanken ska bekämpa klimatförändringen genom att höja räntan och göra folk fattigare? :slightly_smiling_face:

Well, folk kan bli fattigare med låga räntor och stora låner som de kan inte återbetala också. Ränk om skuldsanering osv.

Om Riksbanken sänker till 1,75 % den 23 september kommer endast Danmark och Schweiz att ha en lägre styrränta än Sverige.

Marknader ger 8/25=32% chans för en sänkning den 23e September

2 gillningar

Jag tycker inte att hög konsumtion ska vara ett mål. Det leder inte till något positivt långsiktigt, är jag övertygad om.

1 gillning

Om du läser budget 2026 alla ändringar är med målet att åka konsumptionen året 2026.

Låter kortsiktigt. Vi borde ju rimligen försöka sänka konsumtionen så mycket som möjligt. Öka skatterna för all lyxkonsumtion, t.ex.

Många av resurserna vi använder är ju ändliga. Vad är planen, när resurserna tar slut?

1 gillning

Nej ok. Det vore väl bra om vi kunde hitta på ett bättre ekonomiskt system. Startrek har ju löst problemet. Alla vill bli den bästa versionen av sig själva. Att samla på sig materiel rikedom är inte ett mål. :slightly_smiling_face::+1:

Men jag tänkte eftersom du skriver i den här tråden där vi diskuterar vad riksbanken/fed ska göra. Riksbanken ska väl ändå inte bekämpa klimatförändringar. Det löser vi bättre på andra sett. Om alla får det bättre och kan byta ut gammal teknik t.ex.

1 gillning

Det går emot regeringens linje som vill åka konsumption. Jag tror även oppositionen var positiv till flera budgetförändringar som sänkt matmoms från 12% till 6%, sänkt avgift till förskola, sänkt funkisskatt osv. Alla reformer ger mer pengar till folks plånbok som innebär högre konsumtion.

1 gillning

Det här är anledningen att ekonomin inte flyger i Sverige. Folk har inte pengar att bränna på saker och därför minskar efterfrågan på tjänster och varor. Slutsatsen är att folk blir av med jobbet och med hårdare a-kassa så håller folk ännu hårdare i pengarna, och den nedåtgående spiralen är igång. Inflation skrämmer, men något som är ännu värre är deflation. Tänk om förväntningen är att om jag bara håller i pengarna lite längre så kommer jag få mer för pengarna. Det är ett recept att sänka ekonomin i ett land. Minskad konsumtion är bara något som idealisterna vill ha.

1 gillning

Rätt. Därför agera regeringen att ge mer till plånboken för att folk ha mera i plånboken att bränna genom att öka konsumenten.

De smarta och kloka ska bara investera överskotten :wink:

Du må kalla det “kortsiktigt” men det är så vårt västerländska samhälle är uppbyggt. Alternativet är ju att vi börja odla vår egen potatis och klyver egen ved sam har en egen brunn. Eller hur får du din lön om jag får fråga?

2 gillningar

Han är kanske statlig anställd. Det innebär han säljer inte någon produkt för att förstå hur ekonomin fungerar.

Jag förstår hur ni menar, vårt nuvarande ekonomiska system verkar ju i praktiken bygga på att använda upp ändliga resurser i en allt snabbare takt. Det känns som att det riskerar att påskynda en ohållbar utveckling för oss människor. Samtidigt verkar många uppleva att det viktigaste är att ekonomin fungerar och växer, vilket gör att frågorna om hållbarhet lätt hamnar i skymundan.

2 gillningar

Det viktigaste är att det finns jobb för folk att arbeta med, tjäna pengar och vara självförsörjande. Ingen vinner när fler och fler blir arbetslösa. Det är en kollektiv förlust.

2 gillningar

Fler och fler företag sparkar personell. RB borde sänka räntan innan det är för sent.

1 gillning