Funderar på att göra ett kortavsnitt på följande bildspel. Håller du med? Något jag glömt? Borde göra annorlunda? ![]()
Om bildspelet inte fungerar, så finns här en direktlänk.
Funderar på att göra ett kortavsnitt på följande bildspel. Håller du med? Något jag glömt? Borde göra annorlunda? ![]()
Om bildspelet inte fungerar, så finns här en direktlänk.
Jag har lite synpunkter på första punkten, öka din lön/inkomst. Nu när jag har 20 årsutgifter investerade, lönen ger mig möjlighet att spara en halv årsutgift per år. Att vrida och vända på sig själv för 1000 kr extra i lön är knappt märkbart. Hade ett lönesamtal idag med chefen och jag kände, varför ska jag kriga extra hårt för att få en tusenlapp mer i lön? Då chillar jag hellre och tar en lägre löneutveckling mot mer fritid. För mig blir det positivt med “pay peanuts, get monkeys”.
Att byta till en ny roll och få 5k/10k extra är visserligen bra, men inte på bekostnad att jobba mycket över och extra för att.
Jag gillar tanken på ett extravagant spenderande samtidigt som man är extremt snål. Snåla på allt som inte ger något mervärde att spendera mycket på men spendera mycket på det som ger dig ett mervärde.
Jag skulle ha varit supersnål med vissa saker om jag hade bott själv, det är inte värt det nu, men spenderat massor på annat.
Håller absolut med. Att jobba hårt och hamna högt på lönekriterierna kanske ger 500 extra jämfört med att ta det lugnare. Ekonomiskt är det inte värt det.
För mig är det ändå självklart att göra mitt bästa men inte för pengarnas skull.
Ett förslag, pilla in husdjur som stora utgiftsposter under sektion 1.
Har själv märk att bekanta hamnat i skiten på grund av veterinärskostnader och dyra djurförsäkringar.
Skrota 5 och 6, ersätt med ta CSN-lån även om du inte behöver det för stunden samt amortera det så långsamt som möjligt + något om alternativkostnad och/eller bra lån (utöver CSN, som förtjänar en egen slide)
Håller med. Kanske ska förtydligas med ”tidigt i livet” (typ under 40 år) då inkomsten ofta spelar stor roll både för framtida löner (löneökningar) och för ökat sparande med lång tidshorisont
Är man 50+ och har en bra slant redan så är det väl mer råd 6 ”använd pengarna medan tid finns” … eller rättare sagt köp lite mer fritid genom att inte jaga högre lön/karriär
Känner att, precis som med rikedomstrappan, borde lönetrappan vara exponentiell. När man väl har 50k/månad i lön är det inte 5k som krävs för en märkbar förbättring i livskvalitet, snarare en fördubbling. Och det i sin tur är väldigt svårt att nå i Sverige med extremt sammanpressad lönestruktur, särskilt netto.
Klart man ska jobba på för att öka sin inkomst, men i alla fall i inkomst av tjänst kan jag känna att när man väl slagit i alla tak i sociala skyddsnät är vinsten av ytterligare ansträngning rätt liten. Men jag kanske bara är fartblind/bortskämd/oförskämd. ![]()
Ser bra ut. Men under rubriken “Vinn de viktiga spelen” så listar du barn.
Ska man snåla på barnen eller strunta i att skaffa dem? Båda känns fel.
Antar att det som menas är att man kan tjäna mycket på att köpa second hand och att inte skämma bort dem helt. Annars ser jag inte hur man ska kunna ta beslut som gör barn billigare som inte redan ingår i boende, bil och resor. De är dyra per automatik och är det något som man med sunt förnuft kan spendera lite extra på med gott samvete så är det dem tänker jag.
Under få koll på pensionen. Punkt 3. “När du går i pension spelar roll.” Ja självklart. Men tipset borde väl inte vara att fortsätta slava vidare i 3 år istället för att spara? Vilket formuleringen får det att låta som. Om du sparar så kan du gå 3 år tidigare istället och ha samma pension. Så sparandet är ju faktiskt viktigare i fallet du inte vill jobba tills du dör.
Annars va allt kanon!
Gällande tjänstepension kanske du kan förtydliga att man bör flytta det man kan till en fondförsäkring för att få en bättre avkastning. Själv insåg jag inte det förrän typ 10 år efter att jag börjat jobba ![]()
Hittade även en liten slant i en separat privat tjänstepension som någon rådgivare på Länsförsäkringar placerat i sjukt dyra fonder. Detta har jag nu såklart ändrat, men otroligt irriterande att jag själv inte haft koll på detta tidigare. När man är yngre tänker man nog inte så mkt på pensionen, även om man bör göra aktiva val så snart man kommer ut i arbetslivet så att ens pensionspengar förvaltas på bästa sätt.
Det här behöver dock nyanseras. De jag ser som har allra högst löner är sällan de som arbetar hårdast eller flest timmar. Om hårt slit är den enda vägen till en högre lön så är man på fel plats.
Håller helt med. Pratade med en kompis om det bara häromdagen. T.ex. om man har ett fancyjobb efter examen säg på t.ex. på en managementkonsultfirma på 50.000 kr i månaden så låter det sjukt mycket, men man jobbar också 80 timmar i veckan. Det översätter ju lönen till typ 25.000 kr. Det är väl ingen konst att tjäna 50.000 kr i månaden om man har två heltidsjobb… ![]()
Vi pratade även om läkare i USA där det var uppror nu när man skulle begränsa deras arbetstid till 80 timmar i veckan. Upproret lät som - hur ska vi få kompetenta läkare när de inte får jobba 110 timmar i veckan? ![]()
Många tjänster har ett osynligt spann (får se hur lönetransparantdirektivet hjälper här). Ligger man nära max på den tjänsten. Då hjälper det inte hur mycket man än jobbar/levererar. Då måste man byta tjänst för att få upp lönen. Det finns så många faktorer man får ta hänsyn till vad som är värt.
Något som jag tycker man borde börja prata om med nya sparare är målstolpen. Den där stolpen tenderar att flytta på sig varje år. Du touchar lätt på det på punkt 6. Jag tycker det är värt att ta upp med nya sparare, tänk på vad ditt mål är och varför det är det. var glad när du uppnår det och överväg att flytta sen.
+1. Stor problem bland hästmänniskor. Fler hästar än vad man har råd med eller att man egentligen inte har råd med häst överhuvudtaget.