OBS! Detta är klagomål på tjänsten/företaget Patreon, inte Rikatillsammans innehåll i Patreon
Jag har varit med i RikaTillsammans-patreon i cirka 2,5 år och det senaste året betalat avgiften årsvis vilket ger rabatt på 10 % ungefär. I slutet av oktober skulle årsavgiften för 2022 dras men då jag planerar att genomföra en långresa hösten 2022 där jag kommer vara i andra tidzoner än Sverige och ofta vara utan internet bestämde jag mig för att byta till månadsavgift så att jag enklare ska kunna säga upp mitt konto till hösten då jag troligen inte kommer kunna använda det. Men tji fick jag för det fanns inget sätt att byta till månadsdragning i Patreon, de tillät bara mig att fortsätta med årsavgift eller säga upp tjänsten. Jag valde därför att säga upp mitt konto men kollade noga att det fortfarande skulle vara giltigt till 31/12 2021 (då jag ju redan betalat för hela 2021) och först där efter avslutas. Jag tänkte att jag sen kunde signa upp mig som månadsbetalare i januari nästa år.
Någon vecka senare la jag märke till att jag inte längre fick mail-aviseringar när RT la upp nytt material i Patreon och att jag missat en massa inlägg. Jag såg då i appen att jag inte längre var registrerad som en ”Patron” utan bara medlem i RT. Det innebär att jag kunde läsa RTs inlägg i appen men att jag inte fick mail-avisering om dem och att jag inte heller kom in i den privata forumdelen här på RT. Detta var precis när Jan uppdaterade som en galning (:D) och en alternativ investering diskuterades varför jag verkligen ville kunna läsa om det och delta i forumet. Jag kontaktade Jan som försökte hjälpa mig med forumet men då det uppdateras varje dygn vilka som har Patron-status så hjälpte det bara någon dag innan det var borta igen. Under tiden kontaktade jag även Patreon-support som har väldigt långa svarstider och som när de väl svarar inte svarar på det jag faktiskt frågar om eller ens försöker hjälpa till. Jag har nog mailat ungefär 10 mail fram och tillbaka med dem nu och jag får ingen hjälp.
I början sa de att allt var korrekt, jag har själv sagt upp mitt konto och det spelar ingen roll att jag betalat för hela 2021. Eftersom jag fortfarande kunde läsa inläggen i appen tyckte de inte att det var något problem. Jag hävdade att mail-aviseringarna och tillgången till den privata forumdelen är nog så viktiga för mig och att jag självklart borde ha tillgång till allt hela den period som jag betalat för. Jag föreslog att de skulle ändra tillbaka min status till ”Patron” för november och december och att jag sen i januari kunde starta månadsdragning igen men det var tydligen omöjligt för dem. De hänvisade i stället till att jag skulle kontakta Jan och kräva pengar tillbaka av honom vilket jag tycker känns absurt – det är ju deras tjänst som inte fungerar och det är inte Jans fel. Jag fortsatte att maila dem och den 8/11 erkände de plötsligt att det var en bugg att jag inte fick mail-aviseringarna och att de skulle skicka det till app-utvecklarna och återkomma. Jag hörde ingenting på flera veckor och skrev till dem igen den 25/11 och frågade vad som pågick. Fick inget svar så någon vecka senare startade jag ett nytt supportärende och hänvisade till det gamla. Den nya supportpersonen berättade bara på nytt att de uteblivna mail-aviseringarna var en bugg och att hon skickat det till app-utvecklarna och att jag ska få information ”de kommande veckorna”. I övrigt fortsatte hon på spåret att de inte kan göra något för att ge mig tillgång till funktionerna den tiden som kvarstår av 2021 och att de inte ger någon kompensation utan att det ska fås av Rikatillsammans.
Det har gått mer än 6 veckor nu sen problemen började och jag har missat en hel del i Patreon då jag glömmer att gå in i appen när det inte kommer mail eller kan se forumet. Har gett upp allt hopp om att jag kommer få tillbaka några av funktionerna under 2021 utan det är i så fall om jag betalar på nytt 2022 men det är jag inte så sugen på. Innehållet i Rikatillsammans-patreon är suveränt men jag tycker Patreons inställning och service har varit under all kritik. De verkar inte ens tycka att det är problematiskt att jag betalat för tjänsten ett år men sen inte kan använda det under två månader.
Skriver detta inlägg för att få klaga av mig en sista gång innan jag släpper skiten men också som en heads-up för er andra. Var gärna med i Rikatillsammans-Patreon men betala inte årsvis! Det är inte värt den lilla rabatten som fås utan var månadsbetalare så att ni kan avsluta när ni vill utan kostnad.
Läst många som skrivit om att det dragits fullt pris för en månad när de signat upp sig under månadens sista dagar och att Patreon medvetet är otydliga med att det är så.
När jag går via länken i notisen så är det inte så att jag hittar vad jag ska göra. Det hela är inte så viktigt men när man väl får denna notis så stör det mig att jag inte hittar vad jag ska göra
Någon fler som upplevt detta? Vad är det jag missar för att fixa detta?
Kommer du ändå åt allt Patreon-innehåll? I vanliga fall hade jag sagt kontakta supporten och fråga men det känns överflödigt i detta fall