Informationsfullmakt inför möte med bank

Jag blev uppringd av min “personliga bankman” på en av storbankerna. Vederbörande övertalade mig att boka in ett möte för att se över sparande och pensioner mm. Jag är helkund hos denna bank och har ett bolån på ca 3 MSEK. Efter några snabba överväganden insåg jag att jag nog behöver tacka jag till detta “erbjudande” för att hålla mig på god fot med banken inför kommande förhandlingar om ränterabatt. Det slutade med att vi bokade in ett onlinemöte efter semestertiderna.

Efter samtalet damp det ner en uppmaning att signera en s.k. informationsfullmakt med följande beskrivning:

Fullmaktshavaren – eller den person som denne skriftligen utser – har rätt att ta del av information om mitt försäkringsskydd, vilket omfattar:

• personförsäkringar som jag själv äger, inklusive vårdförsäkring,
  • kollektivavtalade försäkringar där jag är angiven som försäkrad,
  • andra försäkringsavtal där jag är försäkrad.

Fullmakten omfattar även rätt att inhämta all information som jag själv har rätt till när det gäller min premie-, inkomst- och garantipension samt, om tillämpligt, min allmänna tilläggspension (ATP). Den omfattar också uppgifter om mitt sparande i individuellt pensionssparande (IPS) och pensionsutfästelser som tryggats via pensionsstiftelse eller kontoavsättning.

Jag är fullt medveten om att min “personliga bankman” är allt annat än en oberoende rådgivare och snarare skall betraktas som en säljare av bankens egna, ofta dyra, produkter.

Jag kan i ärlighetens namn medge att jag inte har full koll på vilka pensionstillgångar jag har från alla institut jag samlat på mig genom åren, men jag vet hur jag får fram informationen och brukar se över det åtminstone vartannat år. Men däremellan glömmer jag det mesta och tappar översikten. På försäkringsfronten har jag ganska nyligen samlat försäkringar hos ett annat försäkringsbolag och är inte speciellt sugen på att röra i det just nu.

I denna situation är jag mycket tveksam till att ge en säljare det informationsövertag det innebär att få full insyn i min pensions- och försäkringssituation. Detta är saker jag vill hantera i min egen takt. Om jag skulle känna för en total översyn av en expert hade jag vänt mig till en oberoende sådan och betalat för att få oberoende och objektiva råd.

Så mina frågor är:

• Är det vanligt att en “personlig bankman” begär att man ska skriva under denna typ av fullmakt eller är detta ett ovanligt och extremt försök att få ett informationsövertag?

• Hur hade ni gjort i denna situation? Att bara ignorera fullmakten är ju inget bra sätt att skapa sig ett förhandlingsläge inför framtida låneomläggningar.

Det ska tilläggas att jag inte skrivit under och lutar starkt mot att inte göra det heller.

1 gillning

Jag skulle hävda att det är fullt normalt. Jag signerade min i samband med förra mötet. Hittade en pension med dåliga villkor jag hade glömt bort som vi därmed flyttade. Hade även en äldre hos en annan aktör men där fick jag rådet att ej flytta då villkoren hade blivit sämre. Har du en bra bankman så får du rådet att flytta om det blir bättre och att inte flytta om det är sämre. Oberoende eller ej, men bankmannen har bara ett rykte. Lurar han dig på några kronor i tjänstepensionen så ryker hela affären när det uppdagas.

2 gillningar

Dessa möten brukar resultera i att kunden köper produkter som är lönsamma för banken och dyra för kunden.
Jag hade avbokat mötet.

4 gillningar

Eller precis tvärtom. De ska jaga dig som kund, du ska inte stå med mössan i hand.

1 gillning

Det är vanligt att banken samlar information för att få en helhetsbild över din ekonomi och pension. Om du inte har helt koll själv kommer bankens metod hitta allt som finns hos svenska pensionsbolag.

Jag tar alltid möten med banken, lyssnar på det de säger och vad de rekommenderar. Frågar varför. Sa jag ville ha passiva fonder, då fick jag det rekommenderat. Gick ändå inte på bankens rekommendationer men upprätthåller en bra inför ränteförhandlingsar. I nuläget är bra ränta viktig för hushållets vardagsekonomi.

1 gillning

Jag har tackat nej till att skriva under en sådan fullmakt med en stor aktör. Skrev istället ut relevanta delar och tog med på mötet. Gick utmärkt (att göra så) och personen jag träffade insåg att hen inte kunde erbjuda något som var bättre än det jag hade.

Att samla informationen själv och ta med på mötet är nog kompromissen jag lutar mot och att sedan inte ta några beslut på sittande möte utan fundera och återkomma.

2 gillningar

Jag kommer ta mötet med dem och vara så förberedd jag kan men lyssna med ett öppet sinne. Fråga: signerade du själv informationsfullmakten?

1 gillning

Skrev inte på något, min bankman gjorde detta i ett för-möte med mitt muntliga godkännande.