Jag begärde amorteringsunderlag från SEB via meddelande online men fick inget svar på tre dagar. När jag ringde för att följa upp bokade de ett möte för att prata om mitt ärende – som visade sig bara handla om en enda fråga: “Varför vill du ha det?”
Jag svarade att jag fått ett bättre erbjudande från en annan bank. Då sa de bara “ok, vi skickar det som PDF.”
Det kom inget försök att matcha, inget erbjudande, inget samtal om att behålla mig som kund.
Det som är lite förvånande är att jag har varit kund hos SEB i flera år (dock inte haft bolån hos dem förr), och även om jag har ett bättre erbjudande idag så var jag faktiskt öppen för att stanna kvar – bara för att slippa byta bank om de kunde komma i närheten.
Är det så här det brukar gå till hos SEB eller andra banker? Har andra haft liknande upplevelser?
Jag har varit kund hos SEB väldigt länge och begärde ut amorteringsunderlag och fick ingen fråga om varför eller ens försökte hålla mig kvar hos dom. Dock så kom det aldrig något amorteringsunderlag. Jag ringde upp dom igen ca 1,5 vecka senare. Då sa dom att det skulle vara utskickat men ibland kunde ta tid. Efter ytterligare nästan 1 vecka så ringer jag återigen för att kolla vart mitt amorteringsunderlag tagit vägen och då skickar man ett nytt som landar i min brevlåda inom 3 dagar. Känndes som att dom struntade i att skicka ut det första gången och hoppades på att jag inte skulle orka höra av mig igen. Reagerade faktiskt på att dom inte försökte behålla mitt bolån hos dom då jag även har en del av min tjänstepension och vanligt lönekonto hos dom fortfarande.
Vi har Handelsbanken, men tänker nog byta. När vi begärde amorteringsunderlag så var det krångel och tog tid innan det skickades. Det står att man svarar på meddelanden inom 1-2 dagar, men detta tog väsentligt längre tid.
När jag begärde ut amorteringsunderlag från SEB för något år sedan så började dom förhandla för att behålla mig som kund. Dom gav ett motbud som låg under det jag fått från annan bank, vilket resulterade i att jag stannade kvar på SEB.
Nu vet jag inte hur du uttryckte dig exakt, men vill man förhandla med nuvarande bank bör man ju vara tydlig med detta. Att begära ut amorteringsunderlag resulterar i många fall i en förhandling men ska man vara krass så är det ju inte en förhandling man har begärt, man har ju endast begärt att få ett dokument.
“Jag vill begära ut amorteringsunderlag eftersom jag har fått ett bättre erbjudande från bank X på ränta Y. Men om ni kan matcha erbjudandet så stannar jag gärna kvar som kund hos er.”
Jag kan tänka mig att den nya lagen från förra året gör det ännu viktigare att faktiskt förhandla separat från att begära ut amorteringsunderlag. Ska dokumentet levereras snabbt och digitalt så blir det inte längre en naturlig start på förhandling.
Bytte från SEB för ett par år sedan. Begäran om amorteringsunderlag ledde till att jag snabbt blev uppringd av banken som ville förhandla, jag fick dock inget erbjudande som kunde matcha Länsförsäkringars erbjudande så det blev flytt ändå.
Hade samma problem med danske bank fick inte ens amorteringsunderlaget förnyat. Hade renoverat huset skickade före efter bilder, men ingen respons alls. Till o med nytt värderings dokument från mäklare. Byte sedan bank var helt öppen med det. De brydde sig inte alls. Kom inte med ngt motbud.
Min gissning: de ser att det finns en risk för churn och vill att en senior rådgivare ska hinna höra av sig för att kunna (om det behövs) erbjuda något bättre. Finns säkert inte tillräckligt många så det är nog därför det tar en stund.
I mitt fall resulterade det i en bättre ränterabatt (men givetvis också ett amorterings underlag).
Jag begärde ut amorteringunderlag från SEB för ungefär tre månader sedan. Inte för att jag ville byta bank, men för att försöka få ner räntan. Kundtjänst kunde inte hjälpa mig, men de bokade upp en tid med en bolåneexpert som skulle ringa upp mig. Jag blev uppringd på avtalad tid, damen frågade varför jag ville ha amorteringsunderlag och jag sa att jag hade fått ett bättre erbjudande hos en annan bank (vilket var hittepå). Dock utgick jag från den lägsta bolåneräntan som erbjöds via Compricer. Damen bad mig vänta ett ögonblick, två minuter senare var hon tillbaks i luren och sa att de kunde matcha till samma ränta. Jag accepterade och allt var klart.
Nu var det inte stor sänkning, ca 15 punkter, men i mitt fall blev det ändå en del pengar på 4 MSEK. Arbetsinsatsen från min sida var ju inte särskilt stor. Det känns mest som att du hade otur med att de inte ställde motfrågor till dig. Alternativt om du har väldigt små lån så de inte tycker det är värt att ha dig kvar som kund.
Bra input – och du har nog rätt i att man behöver vara tydligare om man vill att det ska bli en faktisk förhandling.
Jag kanske tänkte lite för mycket att själva mötet som kundservice bokade automatiskt skulle innebära det, eftersom jag uttryckte att jag fått ett bättre erbjudande.
Ska ta med mig att nästa gång vara mer konkret direkt, typ som du föreslår
Risken är att tricket att begära amorteringsunderlag har blivit ’utslitet’
eftersom varenda tidning och även FI har rekommenderat detta. Bankerna vet att en övervägande del av kunderna bluffar och väljer därför att syna korten numera.