Bolån - "Bluffa" med amorteringsunderlag?

Hej! Jag har fått erbjudande om 3,10% bolåneränta hos Länsförsäkringar (belåningsgrad 57%) om jag flyttar dit tjänstepensionen vilket jag kan tänka mig. Kruxet är att vi har 3,0% just nu hos samma bank. De menar på att med oron kring räntor i världen så kan de omöjligt ge mig samma rabatt. Det skaver ju lite. Samtidigt finns det ingen annan bank som har kunnat erbjuda bättre ränta när jag frågat runt (de flesta säger stopp när de inser att jag bor på en lantbruksfastighet).

Till min fråga. Kan det vara fördelaktigt för mig att “bluffa” och begära ut ett amorteringsunderlag där jag uppger att jag fått bättre erbjudande på annat ställe eller riskerar jag att göra situationen sämre om jag begär ut ett sådant och sedan inte gör slag i saken?

1 gillning

Jag skulle inte bluffat.

Bara begärt ut ett amorteringsunderlag, frågar de om varför, så säger jag att jag funderar på att ta en annan banks erbjudande. Sen behöver det inte vara lägre ränta där, men det kan finnas andra fördelar hos bank x. I alla fall skulle jag sagt det till banken.

Om jag bluffat och de inte matchar den påhittat lägre räntan, så skulle det kännas lite pinsamt och skulle de komma på bluffen, så kan det kanske påverka framtida förhandlingar.

8 gillningar

Jag tror inte att det är fördelaktigt att ljuga och bedra för att tjäna några korvören. Det blir nog lätt en dålig vana.

6 gillningar

Nej, det känns ju inte rätt. Bättre då att testa amorteringsunderlaget utan att hänvisa till bättre ränta, det låter som en bra idé.

5 gillningar

Beroende vad det är för typ av lantbruksfastighet är det inte säkert det finns ett amorteraunderlag. Så när du begär ut det så kan du få svaret att det inte finns och så blir det ändå inte den klassiska signalen. Jag testade detta själv för ett år sedan, fick aldrig amorteringsunderlaget då det inte fanns något…

1 gillning

Du behöver inte ens fråga runt för att få bättre ränta. Lyckades hitta en räntenivå på 2,94 (ettåring) procent på tio sekunder genom att gå in på landshypotek. Finns säkert fler som erbjuder bättre ränta än 3,10

Har pratat med Landshypotek, de räntorna som du läst på gäller inte för lantbruksfastigheter. Om jag hade bott i en vanlig villa så hade jag utan problem kunnat få en bättre ränta.

4 gillningar

Tack för info, bra att veta.

Har du kollat vad du kan få hos Handelsbanken?

Nej, har kollat med SEB, Swedbank, Landshypotek, Länsförsäkringar och Ica Banken samt SBAB (hos de två sistnämnda visade det sig till sist att jag inte kunde låna alls). Sen tog min energi slut. Tror du att Handelsbanken skulle ge mig ett bättre erbjudande? Jag kan såklart ringa dem också.

1 gillning

Förstår inte varför man inte skulle bluffa. Bankerna spelar ju poker med oss? Någon här ovan skriver att hen fått erbjudande om 3-månaders ränta på mer än 3 procent för att banken ska ta höjd för osäkerheten i omvärlden?! Finansieringskostnaden för ett bolån med 3 månaders löptid är idag ca 2,25. Vad som händer imorgon påverkar inte bankens finansieringskostnad för det lånet förrän om tre månader. Och då får du ju en ny ränta.

Jag bluffar på med stolthet, hotar glatt med att byta bank och begär ut amorteringsunderlag. Det gör jag direkt när jag ser att någon här på forumet har bättre ränta än jag. Utan att ha flyttat några tjänster till Swedbank utöver bolån och lönekontot har jag idag 1,62 i rabatt på listräntan.

Kanske inte applicerbart på ts fastighet. Men var inte rädd för att bluffa. Det är ett pokerspel. Så ser jag det. Och banken kommer aldrig tacka dig för att du varit ett trogen kund. Tvärtom.

3 gillningar

Varför vill du flytta tjänstepensionen? Finns det andra förvaltare som inte kräver att du även flyttar bolånet?

Jag förstår inte heller varför folk får det att handla om något moraliskt. Varför skulle man INTE bluffa om det kan gynna en? Det är väl upp till banken att välja att antingen matcha budet, gå ner i ränta eller helt enkelt välja att förlora kunden. Vad är det för nackdel att bluffa menar ni? Något annat än moraliskt? Jag menar bara för att du begär ut ett amorteringsunderlag betyder inte det att du faktiskt kommer att lämna banken. Det betyder att du funderar på det och kollar runt om andra kan tänka sig ge dig bättre ränta. Är väl inget fel eller fult med det? Vad ska det ge för negativa konsekvenser? Jag ser BARA fördelar i att bluffa. Vi alla vet att bankerna leker med oss och våra pengar och tjänar oerhört mycket pengar på oss och vår okunskap.

Sen behöver du ju inte ljuga, du kan ju bara säga att du tänkt byta bank då dom inte ens kan ge dig samma ränta du har idag. Jag har fått ner räntan rejält när jag diskuterat det med banken vid flera tillfällen. Jag bluffade och sa t.ex. “ni ger mig 1.3 i ränterabatt och ni ser att jag har x antal miljoner samt sparar ca 20 000 kr i månaden. Jag har aldrig missat en betalning och kommer troligtvis aldrig att göra det heller. Jag är en ung person med många år kvar att arbeta och leva, vilket gör att er kvar-att-leva-på-kalkyl bör vara positiv att bevara mig som kund. Banken jag tänkt gå över till kan ge lägre ränta än ni trots att dom inte vet någonting mer om mig än min inkomst.”

en gång fick jag svaret att jag inte kommer tjäna på att byta bank då det är sån liten skillnad i ränterabatt och då förklarade jag att jag kanske t.ex. kan tänka mig att byta bank och ha samma ränterabatt som ni erbjuder bara för att jag tycker ni som bank borde vilja ha mig som kund och att ni inte ens tänker diskutera den gör att jag inte vill vara kvar.

En annan säger till mig när vi diskuterar procentenheters skillnader att “Det är ju nästan ingen skillnad på x och x ränterabatt, det blir ju inte mycket pengar i slutändan”. Varpå jag kontrade med att om det inte är en så stor skillnad och att det inte är mycket pengar så tycker jag det är konstigt att hon då inte kan tänka sig gå ner.

Så strunta i att vara moralisk och bluffa på men hota inte med något du inte tänker genomföra om det verkligen kommer till kritan.

3 gillningar

Jag lyckades återfå mina 1,3% i rabatt och vi landar på 2,99% (3-månader rörlig) vilket känns bra i dagens ränteläge (särskilt med tanke på att vi inte bor i en vanlig villa). Det finns säkert dem som har ännu lägre ränta såklart men känns “good enough”. Jag behövde aldrig dra det hela till sin spets och begära amorteringsunderlaget. Tror inte att jag hade kunnat få så mycket bättre med tanke på att de gav mig extra rabatt för att vi flyttar tjänstepensionen.

Sparar amorteringsunderlag-kortet till nästa år…

Tack för peppen hörni :slight_smile: :pray:

9 gillningar

Länsförsäkringar är rekommenderat av Småspararguiden inom AKAP-KR som jag tillhör. Jag har AMF just nu som har aktivt förvaltade fonder, byter gärna till Länsförsäkringar Global Indexnära.

1 gillning

Fått erbjudande på 2.99 hos Handelsbanken för en 2åring.
3.22 på 3år

1 gillning

En kan bluffa lite lagom :slight_smile:

För något år sedan gjorde jag ett litet försök till att förhandla banker mot varandra. Jag ljög dock aldrig utan sa till min bank att jag fått ett erbjudande från en annan bank som jag är intresserad av utan att säga vad de erbjöd. Samtidigt frågade jag min bank vad de deras bästa erbjudande skulle va för att jag skulle stanna. Det fungerade och jag fick ner räntan utan att att ha ett bättre erbjudande. En bluff är bara en bluff om den blir synad :slight_smile:

1 gillning