Jag håller på att omförhandla räntan på bolånet. Har haft Handelsbanken hela mitt liv och har även tecknat bolånet hos dom. Nu när räntorna stiger tänkte jag att jag skulle försöka jämföra de olika aktörerna och få en lägre ränta (listräntan som Handelsbanken erbjuder mig för rörligt är 3,49%). Så jag tog hjälp av Compricer som slussade mig vidare till Lendo. De hörde av sig och kunde erbjuda en rörlig ränta hos Scandia för 2,95%, med möjlighet att få ned det till 2,85% om vi flyttade över vårt pensionsspar till dem.
Den genomsnittliga räntan hos Handelsbanken är just nu 2,04% för rörligt. Är det mer värt att försöka närma sig den? Kanske trycka på att man varit kund länge hos dem samt att man fått ett “erbjudande” på 2,95% från Scandia?
Nej, jag förstår det, men blev lite fundersam över att jag bara fick ett alternativ från Lendo. Antar att det var det bästa de kunde leta fram? Funderade då på om man istället kunde få något liknande från Handelsbanken, så man slapp börja flytta några pensionsspar
Alltså, har inte pratat med dem ännu. Detta är vad som står om jag ska välja räntebindningstid på hemsidan. Men jag tänkte att om jag hade ett konkret alternativ kunde jag åtminstone jämföra med det, eller förhandla med det när jag pratar med dem (min vanliga handläggare på Handelsbanken är på semester just nu)
Är väldigt ny i att lära mig om detta men när vi bad om amorteringsunderlag från Swedbank nyligen ringde de upp mig och erbjöd 0,95% ränterabatt i två år (gamla rabatten har varit 0,64). Det kändes som mycket pengar sparade med ganska liten arbetsinsats. Obs rörlig ränta, vill hålla det rörligt eftersom vi nog säljer de närmaste åren.
Kontakta Handelsbanken, någon som ersätter din kontakt som är på semester.
Fråga vilken rabatt ni kan få på listräntan. Hur länge den rabatten gäller (troligtvis får ni på ett år). Begär att fä detta skriftligt.
Samt begär att få ut amorteringsunderlag från banken. Det visar att ni är villig till att byta bank.
(Jag skulle börja med att skicka banken ett mail med mina frågor att hänvisa till i samtalet. Där jag också anger vad det är som är bra med mig som trygg kund.)
Skriv gärna här hur det går för er och/eller om du behöver fler tips.
Hej är precis i samma sits som dej, ska omförhandla ett lån som varit bundit på 1,14% till rörligt. Utan att ha haft en diskussion om just detta lånet har vi fått ett erbjudande på 2,70% av Handelsbanken.
Vi har 79% belåningsgrad.
Så klart tänker jag förhandla ytterligare men det är vad vi erbjudits just nu (efter senaste räntehöjningen).
Bra att kunna jämföra dagsaktuella rörliga räntor med andra eftersom det ändrats mycket på senaste tiden.
Att flytta pensionspengar för en sådan liten förbättring är troligen inte värt det. Så länge ni inte har en dålig pensionslösning idag och de erbjuder en bättre. Risken är annars att det du sparar i bolån äts upp av högre avgift på pensionssparandet.