Ingångslön mekanikkonstruktör/design ingenjör på större industri

Någon som har specifik information om konstruktörslöner för en civilingenjör (maskinteknik/produktutveckling) på de större svenska industrierna (läs Scania/Volvo o.s.v.)?

Jag vet att det är sämre än IT branschen och jag vet att “utbildning inte lönar sig i Sverige kontra resten av europa” etc. och söker då efter konkreta siffor på lön som nyexaminerad + lön efter 1 år, 2 år, 3 år, 5 år, 10 år o.s.v. och hur detta står sig mot att arbeta för konsultbolag.

Tack på förhand om du svarar i tråden :slight_smile:

Som konsult ligger det någonstans runt 35 som nyexad, i Skåne. Det ökar en del de första 3-4 åren, sen planar det ut rätt mycket.
Med tio års erfarenhet kan du nog ligga på runt 45-50 i nuläget.

Här kan du filtrera på allt du vill, examensår, erfarenhet, branch, utbildning, industri etc.

Ja precis, i Skåne skulle jag också säga ca 35 tkr.

Med 10 års erfarenhet är det vanligt med 50- 55 tkr.

Även om lönen inte är på topp. Så är det ett väldigt bra arbete i sin helhet :+1:

Sen att arbeta för konsultbolag är ungefär samma lön som anställda på företaget i fråga. Men med skillnaden att du ibland får reduktion på lönen om du inte har uppdrag. Skiljer mkt mellan konsultbolag.

Är man däremot egenkonsult så är det en helt annan femma :blush: OM man har uppdrag…