Hej!
Vet någon här på forumet ifall graferna för historisk avkastning är inklusive eller exklusive fondavgiften när man jämför på exempel Avanza?
Alltså ifall jag jämför två fonder där den ena har en hög avgift och den andra en låg avgift, jämför jag då historisk avkastning efter avdragen fondavgift? Alltså när jag tittar på graferna för historisk avkastning.
Hoppas någon vet, för jag har aldrig hittat någon information om detta…
Inklusive avgifter. Dock är det väldigt troligt att fonder (över längre tid) underpresterar sitt index med ungefär lika mycket som avgifterna, så bäst är att välja fonder med så låga avgifter som möjligt.
I mitt fall har jag av en ren slump haft mycket av mitt innehav i en aktivt förvaltad fond - Swedbank Robur Globalfond A. Och den har presterat bättre än en passiv indexfond, typ AMF Aktiefond Global, under den tid jag ägt dom. Men det är kanske en ren slump då, men ändå bra att veta att man kan lita på grafera. Dvs att graferna inte är innan avgifter.
Jaha är den oxå aktiv! Kanske är dax för mej att titta över portföljen då. Har ju hört så många gånger att passiva indexfonder är bäst över tid. Och tydligen har jag bara aktiva fonder nu.