När jag läser detta:
”Det finns ett inkomsttak i den allmänna pensionen. År 2024 får du inga pensionsrätter på inkomster över 615 000 kronor i årsinkomst eller en månadsinkomst på 51 200 kronor”.
Så undrar jag varför vi ska betala (hög) skatt på det vi tjänar utöver det?
Borde vi inte kontra med ”Det finns ett tak på min vilja att betala skatt på min inkomst över 51200 kronor?”
Vore vi mer som fransmännen hade vi nog vägrat.
Åtminstone hade vi alla parkerat våra traktorer framför Rosenbad?
Det är anledningen till många egenföretagare slutar ta lön just där. Då det finns andra sätt att optimera uttaget.
Men håller med, du slutar få mer i pension och ungefär samtidigt ökar skatten med 20%. Hade varit roligt att se hur kurvan över löner för egenföretagare ser ut, den borde upphöra ganska abrupt där.
Jo det kan man fråga sig.
Det är inte helt ovanligt att man träffar på personer som inte ens vet om taket. Jag har träffat på HR människor som tycker att deras företag är generöst när dom ger 15 % i tjänstepension över taket.
Hen visste helt tydligt inte att man behöver täcka upp för den avsättning som sker via arbetsgivaravgiften och som över 51.000 istället går till skatt.
Man kan se detta som en extra marginalskatt på högre löner.
Det här är ju resultatet av den oerhört progressiva skattebördan i detta land. Detta system återfinns precis överallt, inte bara gällande pensionen. Det finns t.ex. ett tak i SGI också. Trots att du betalar lika mycket (eller mer) skatt, både i absoluta tal och i procent, så når du rätt snabbt en gräns där det blir bom stop och du får inte ut en krona mer oavsett om det rör sig som sjukdom eller föräldraledighet etc.
Det finns till och med vissa corner cases som jag räknade på för ett tag sedan. Där resultatet inte bara blir att du betalar mer i skatt och inte får en krona mer i ersättning, utan ännu värre. Du betalar mer i skatt och får t.o.m. mindre ersättning utbetalad netto. Dvs alltså inte bara lägre nettoutbetalning i procent av lönen utan även i absoluta termer.
På något sätt så är detta något som, i vissa kretsar, och så klart felaktigt, heter att rika betalar mindre i skatt. Och borde betala mer.
Som nämns ovan så gör många egenföretagare helt enkelt så att de inte betalar ut mer lön än till brytpunkten. Sedan så gör de antingen en utdelning och/eller håller pengarna i bolaget så att de kan betala ut dem som lön en annan gång (t.ex. vid sjukdom eller föräldraledighet eller semester) för att få ut fler av sina intjänade kronor.
Vissa kallar det skattesmitning och ohederlig skatteoptimering. Men det är främst av personer som i absoluta termer betalar in mindre i skatt och är avundsjuka.