Inläggen får andra tecken än jag skriver in (Safari, MacOS)

När jag svarar på inlägg så ändrar forumsystemet ibland vissa ord så att de blir felstavade. Detta är på Safari/MacOS. Fler med samma problem?

Använder Safari/MacOS, aldrig haft det problemet.

Kanske är operativsystemets autocorrect? Det kan du inaktivera i Safari genom att klicka på Redigera i menybaren, sen Stavning & Grammatik, sen Rätta Stavning Automatiskt

rättstavning är avstängt, och den inför fel, inte rättar dem… detta händer bara i RikaTillsammans forumet, inte på någon annan webbsida. Det är relaterat till RikaTillsammans sidan på något sätt.

Sker det även med en annan webbläsare i samma dator? Jag kör forumet i Chrome på min MacBook, aldrig sett något sådant.

Kan du ge specifika exempel?

1. öppna Quicktime Player som följer med macOS
  2. klicka på Arkiv → Ny skärminspelning
  3. gör ett inlägg medan du spelar in skärmen
  4. ladda upp filmen till https://filebin.net och dela länken här

Då kan vi lättare se vad som händer

Forumet har en del automatiska ersättningar som ska hjälpa till, men som ibland inför fel. Till exempel ersätter det automatiskt ”dumma” citattecken med felaktiga citattecken, och ignorerar icke radbrytande mellanrum så att det blir fel när man skriver procenttecken. Oklart om det är det som pågår här, dock.

nu fick jag en screenshot; det verkar vara att stavningskontroller applicerar felaktiga förslag utan att jag ber om det; typ att jag inte ser förslaget och bara skriver vidare så automat-appliceras det. i screenshoten nedan vill systemet ersätta avanza med avvanda vilket den också för om jag bara skriver vidare.

där ser man, i mitt svar ovan bytte den använda mot avvanda i sista meningen.