Innehav Lysas fonder

Hej,

Jag har valt hållbart investeringsfokus på lysa och har noterat att det för årets utveckling är väldigt stor skillnad mellan de Lysas sverigefond för detta val jämfört med den bredare Sverigefonden, se skärmdumpar nedan.

Jag skulle därför vilja se vilka aktier som ingår i respektive innehav och vilken vikt de har i portföljen för att bättre förstå vilka aktier det är som har drivit utvecklingen i respektive fond. I lysas app och på deras hemsida kan man tyvärr bara se de 10-20 största innehaven. På appen kan man även söka på enskilda aktier men tyvärr inte få fram hela listan. Samma sak om jag söker upp respektive fond på global.morningstar.com med deras respektive ISIN nummer, jag kan endast se de 10 största innehaven.

Jag har kontaktat lysas support och de kunde tyvärr inte erbjuda detta idag… De hänvisade istället till information om respektive underliggande index, Solactive GBS Sweden All Cap Index TR och Solactive GBS Sweden Investable Universe Index PR. Under fliken “Index Composition” för respektive index kan man se vilka bolag som ingår och antalet “Index Shares”. Efter att ha pratat lite med min goda vän AI om vad den kolumnen innebär så tolkar jag det som att jag på något vis behöver multiplicera denna med priset på respektive aktie för att få hur stor andel av portföljen innehavet motsvarar vilket är minst sagt tidskrävande om man inte automatiserar det på något vis…

Är det någon som har några ideér på hur jag antingen kan konvertera ovan information till en fördelning av innehaven på ett enkelt sätt eller allra helst få ut ut hela innehavslistan med andel av portföljen för respektive fond genom någon annan publik källa?

Tack!

Kolla fondens årsredovisning. Lysa publicerar sina på Lysafonder.se

1 gillning

Där fanns äntligen något vettigt! Tack Emil. Märkligt att inte lysas kundtjänst hänvisade till denna…

1 gillning