Hur ser jag mitt portföljförslag på Lysa? 💼

Blev nyfiken på att se vilken portfölj Lysa rekommenderar mig. Men jag ser inte innehållet i portföljen? Jag har inte investerat något där utan vill bara se deras förslag.

Se tabell 4 för bred portfölj och tabell 5 för hållbar portfölj.

Det enda du väljer på Lysa är bred eller hållbar, samt fördelning mellan aktier och räntor.

Aktiedelen och räntedelen ser alltid exakt likadan ut oavsett om du får 40/60 eller 80/20 som förslag. Det enda som skiljer är om du väljer bred eller hållbar.

1 gillning

Så man kan inte se fördelning, avgifter och vilka fonder man investerar i direkt i appen? Dåligt… Känns ju inte som om man får någon insyn i sitt sparande då.

Du måste starta ett sparande för att se de detaljerna.

Okej, konstigt att man måste börja investera innan man ens vet vad det är man investerar i. När jag testar på Opti visar de vad man investerar i innan man börjar spara. Mycket bättre. Samma sak när jag testade på Avanza Auto.

Så här ser 100% aktier ut för mig just nu:

Lysa Aktier C (Globala delen) 80%
Emerging Markets Stock Index Fund EUR Acc 7,35%
European Stock Index Fund EUR Acc 11,91%
Japan Stock Index Fund EUR Acc 4,71%
Lyxor Europa 1,25%
Pacific ex-Japan Stock Index Fund EUR Acc 5,68%
SPDR S&P 500 UCITS ETF (Acc) 16,99%
Vanguard Asien och Australien 0,21%
Vanguard Europa 1,24%
Vanguard Global Small-Cap 12,73%
Vanguard Japan 0,23%
Vanguard Nordamerika 18,54%
Vanguard Tillväxtmarknader 0,22%
Vanguard USA 18,53%
Summa 99,59%
Lysa Sweden Equity Broad B (Svenska delen) 20%
ASSA ABLOY B 4,17%
Atlas Copco A, Atlas Copco B 9,29%
Epiroc B, Epiroc A 2,75%
Evolution 3,44%
Hexagon B 3,39%
Investor B, Investor A 8,60%
Sandvik 3,51%
SEB A 3,46%
Swedbank A 3,24%
Volvo B, Volvo A 7,21%
126 mindre innehav 50,91%
Summa 100%

För att få fram det, klicka efter inloggning här:

5 gillningar

Oj anvancerad portfölj!

Njae, en marknadsviktad portfölj som den borde vara bortsett från överviktningen på 20% mot Sverige (som vi haft ändlösa diskussioner om i forumet) :rofl::see_no_evil:

2 gillningar

Jag gissar att det är antalet fonder som gör att det ser avancerat ut? Men det kanske beror på att maximera diversifieringen (även mellan olika förvaltade) samt jaga bästa möjliga rabatt och lägst avgift. För kunden borde det inte spela roll om portföljen består av 4 fonder eller 20 fonder. Sålänge man får vettig fördelning och låg avgift tänker jag :slightly_smiling_face:

2 gillningar