Jag har skaffat Opti för att testa en fondrobot. Riktigt bra och tydligt app där man lätt kan gå in och titta hur porföljen är fördelad och vilka fonder den består av. Jag försöker hitta samma information för Lysa, men lyckas inte. Hur kan man se vilka fonder som ingår i Lysas portfölj(er)??
Scrolla ner en bit så hittar du det.
Tack så mkt! (Borde jag kunnat hitta själv )
Eller så kollar du på Lysakoll.se där du kan se prognos för de ingående fonderna/ETF:erna under dagen, ink/exk. valuta-kurs mm.
Disclaimer: jag är utvecklaren bakom appen/siten
Måste man bli kund och göra en riskenkät eller vad de kallar det för att se vilka investeringsförslag som de har och vilka fonder som det investeras i? Jag påstår inte att jag skulle investera bättre än dom…men jag tänkte att jag skulle förenkla mitt sparande för några veckor sedan och kikade då på avanza auto, och när jag tittade på varianten med 100 % aktier blev jag lite förvånad över hur stor andel svenska småbolag det var och hur stor andel tillväxtmarknad det var… rimmar inte riktigt enligt min filosofi då jag gärna har minst 60-70 % globalt index i portföljen.
Samma sak när man ska fylla riskenkäter till pensionssparande, de faller ofta ut rätt fel för mig. Jag har inga problem när börsen faller 30 % för jag är långsiktigt…men då spottar datorn ur sig att jag ska ha stor andel i tillväxtländer och det rimmar inte med hur jag vill placera, kanske 10 % av min portfölj tillväxt inte mer. Jag vet såklart att man kan ändra det och inte bara gå efter enkäten…men iaf.
Så…långt inlägg, men kan man få en inblick i hur portföljerna ser ut hos Lysa när man ännu inte är kund? Finns portföljer med 70-80 global index och sen index i sverige och tillväxt resterande? Det lockar lite trots allt att de ombalanserar automatiskt så man slipper det.