Input på ETF portfölj & jämförelse mot Montrose Global Leverage 125

Hej,

Jag önskar er input på nedan ETF portfölj. (bild)
Samt vilka risker det finns med EUR som valuta i flertal av innehaven, förutom XACT.

Jag fondportfölj med liknande allokering på Avanza, men saknar just att kunna handla i realtid.

Tittar även på Montrose Global Leverage 125 (alltså med hävstång på 25%) Den kör med kronor som valuta, tänker att det känns tryggt och säkrare?

Vad tycker ni?

Sparhorizont +10 år.

Vänligen, Kenny

2 gillningar

Min uppfattning är att ETFer i Sverige fortfarande är för dyra att handla med - med undantag för SAVR Global. Visst, det hade varit trevligt att få avslut direkt - men tycker inte det är värt det. Ska du sitta som värst daytradern och försöka jaga procent? Är det verkligen vad du vill lägga tid och energi på?

XACT OMXS30 ESG exkluderar bland annat SAAB. Det kan man ha synpunkter på.

2 gillningar

Hej
Tack för svaret!

Du har en bra poäng i vad säger, samt att jag inte vill välja bort innehav som ex. SAAB i detta fall.

Tanken är inte att sitta och köra daytrading, utan snarare veta vilken kurs jag köper för och få innehavet i realtid månadsvis, samt extra insättningar när det dippar 15-30% som det ofta gör någon gång varje år.

Kanske får vänta på bättre tider där ETF blivit vanligare. Såg den där globala ETF:n från SAVR, den är ju rörligt fin. Gillar dock att sätta ihop portfölj själv, samt bestämma andelen av vardera innehav.

0,1% växlingsavgift + 0,1% courtage hos Montrose för att köpa t.ex. WEBN med 0,07% årlig avgift är väl inte så dyrt?
Det är vad jag själv funderar på att byta till.

Det priset gäller i och för sig bara i betan till juni och därefter behöver man ha +1mkr för att behålla samma villkor. 0,15% courtage och 0,12% växling på Access-nivån annars, vilket inte heller är så dåligt.

När valutakonto kommer senare i år blir det billigare att byta ETF:er i samma valuta eftersom det då bara blir courtage och ingen växling tillbaka till SEK.

Utöver det finns VP-kredit och många andra funktioner som SAVR saknar, även om alla planerade funktioner inte har lanserats än.

Jag är också lite osäker på om Savr Global går att flytta till annan bank, vilket är bra att kunna göra för att kunna välja den nätmäklare/bank som har bäst och billigast tjänster.

Eller vet någon om den är flyttbar till t.ex. Avanza eller är det som jag misstänker en ej flyttbar och skräddarsydd produkt?

Jag tänker bara välja ETF:er som är billiga och flyttbara men köpa dem hos den billigaste aktören. Ändrar man sig går de då att flytta till Avanza, Nordnet eller någon annanstans.

@kenny_johansson
Man behöver inte tänka lika men just nu resonerar jag så att jag ska hålla ETF- portföljen så enkel som möjligt med i princip en globalfond inkl. tillväxtmarknader.

Om den är komplex med många olika innehav kan det kanske leda till att man vill göra fler ombalanseringar/försäljningar vilket genererar onödiga transaktionskostnader(?). Alternativt bara en plottrig portfölj, men smaken är som baken.

När det gäller ETF:er inriktade på Sverige har jag uppfattat det som att dessa inte är billigare än vanliga fonder och att utbudet är sämre, därför har jag inte sett någon poäng i att äga Sverige i ETF-form.

T.ex. Avanza Zero är gratis om man vill åt OMXS30 och Plus Allabolag Sverige med alla bolag på Stockholmsbörsen är också billig.

1 gillning

Lite plottrig portfölj.

Varför all-world globalfond och USA+europa+tillväxt? Vill du styra mer skulle jag kört separata delarna

USA + Europa + Japan + Tillväxt

För USA skulle jag köra S&P 500. IShares variant kan köpas via courtagefritt månadspar på Nordnet.

För Europa, Amundi Stoxx 600 (LYP6). Billigare än Vanguard. Kan också köpas via courtagefritt månadsspar.

Tillväxtmarknader ishares IMI-variant

Har du större portfölj är väl kanske Montrose bäst.

För globalfond är SAVR bäst med deras Vanguard Developed World utan courtage eller växlingsavgift

Jag skulle försöka minska antalet ETFer i portföljen. Tänk på att minimicourtaget för Tyska börsen på Montrose är 19 kr, så om du månadssparar t.ex. 1000 kr i en tysk ETF så blir courtaget hela 1.9%. För att minska courtagekostnader vill man månadsspara i så få utländska ETFer som möjligt.

2 gillningar

Bra input!

Förstår hur du tänker, bra input!
Om jag fortfarande skulle vilja ha 20% Sverige för att jag är home bias, vad skulle jag välja då? Samt vilken ETF för Japan? Vill ändå inkludera hela marknaden, iaf större delen av marknaden.
Även då tillväxt underpresterat historiskt så kan det ju vara annorlunda framöver…

För Sverige skulle jag ta vanlig fond. På Nordnet skulle jag ta deras gratisvariant som är tillräckligt bra, annars PLUS Allabolag som täcker hela marknaden. Även SEBs är bra.

För Japan:
Billigast: Amundi Prime Japan UCITS ETF DR (C) - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet

Störst AUM: iShares Core MSCI Japan IMI UCITS ETF USD (Acc) - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet

Rekommenderar justetf.com för att screena

2 gillningar

Tack!
Kör på Avanza, blir tyvärr lite dyrare. Fast vill inte byta i dagsläget.
Hoppas på deras ETF satsning kommer skapa bra saker! :slight_smile:

Skulle du välja till något annat?
Om jag skulle vara home bias med Sverige 20%, hur skulle du fördela resten?

Tänker själv
USA 45%
Sverige20%
Europa15%
Tillväxtmarknader 10%

Sen krydda med 10% krypto (lekhinken)

Går utmärkt på Avanza.

Vid 20% Sverige och 10% krypto ger det 70%
Marknadsvikt blir då ungefär
0,7 x 0,63 ~ 45% USA
0,7 x 0,15 ~ 10% Europa
0,7 x 0,06 ~ 4% Japan
0,7 x 0,10 ~ 7% tillväxtmarknad

Kanske 45% USA, 15% Europa, 5% Japan, 5% tillväxt

1 gillning

Tack!

De fysiskt backade ETF:erna för ex. S&P 500 & Europa 600 rätt dyra att månadspara i, där det är 2600kr-5500kr(st.)

Överväger alltså deras SWAP versioner som är syntetiska, men kan man vara säker med detta alternativ? nackdelarna verkar vara ifall banken som äger ETF:en går i konkurs & att de är lite dyrare.
Fördelen är att det är är mycket billigare att köpa per/st.
Lättare att hitta sin andel/månad i månadsparandet.

Vad tycker ni, syntetiskt eller fysiskt backade?

/Kenny

Jag föredrar helt klart fysiskt backade. Enklare och väldigt transparent.

IUSA från iShares kostar 46 EUR per andel. Visserligen utdelande men kanske är ok

1 gillning

Vad menar du med enklare? Hur är det mer transparent? :sweat_smile:

Historiskt har den med utdelning i presterat sämre än den som inte har utdelning.

Så för att verkligen spegla index så är det den syntetiska (billig) eller fysiska som kostar 5600kr/st.

Får fundera på det. :face_with_monocle:

Alternativet är ju att köra vidare med fonder, då behöver man inte heller betala för att växla pengarna från eur/dollar till sek.

Även då valutakonto finns på Avanza för att undvika detta så är det för de med 3mkr eller mer, alltså med private banking

Fysiskt replikerade ETF:er är generellt mer transparenta, dom listar samtliga innehav och brukar uppdateras dagligen. Det finns inget hokus pokus med dom, dom köper aktierna och inget annat.

Nej, men graferna på Avanza är utan utdelning. Du kan inte heller jämföra tillgångar i olika valutor då dessa visas i sina respektive valutor vilket gör jämförelse värdelös.

Vanliga fonder går utmärkt. DNB Global Indeks är den bästa som erbjuds, dock fortsatt med ESG-exkludering.

Annars kan du köpa en av dom bästa ETF:erna utan både courtage och växlingsavgift hos SAVR (SAVR Global by Vanguard | SAVR). Det är Vanguard Developed Markets

3 gillningar

Min väldigt kortfattade input:

1. Det finns ingen valutarisk (över lång tidshorisont)
  2. Undvik tematiska fonder (marknadstajming)
  3. Undvik Emerging markets (de har extrema risker bland andra mindre “problem”)
  4. Undvik småbolag (om de inte är små värdebolag och du kan ta den extra risken)
  5. Att avvika från den marknadsvärdesviktade portföljen, är en form av aktiv förvaltning
2 gillningar

Väldigt konkret och bra input, tack!

Jag förstår att vara home bias inte är något du i sådana fall inte förespråkar?

Men klart jag skulle kunna plocka bort tillväxtmarknader & småbolag. Men vad tycker du om Japan? ändå tredje största marknaden…

Kan tänka mig blanda ETF & fonder. Men vill ha det smidigt, kör som sagt enbart breda indexfonder idag med sverige, global och tillväxt…

Tack för ditt svar!

1 gillning