0,1% växlingsavgift + 0,1% courtage hos Montrose för att köpa t.ex. WEBN med 0,07% årlig avgift är väl inte så dyrt?
Det är vad jag själv funderar på att byta till.
Det priset gäller i och för sig bara i betan till juni och därefter behöver man ha +1mkr för att behålla samma villkor. 0,15% courtage och 0,12% växling på Access-nivån annars, vilket inte heller är så dåligt.
När valutakonto kommer senare i år blir det billigare att byta ETF:er i samma valuta eftersom det då bara blir courtage och ingen växling tillbaka till SEK.
Utöver det finns VP-kredit och många andra funktioner som SAVR saknar, även om alla planerade funktioner inte har lanserats än.
Jag är också lite osäker på om Savr Global går att flytta till annan bank, vilket är bra att kunna göra för att kunna välja den nätmäklare/bank som har bäst och billigast tjänster.
Eller vet någon om den är flyttbar till t.ex. Avanza eller är det som jag misstänker en ej flyttbar och skräddarsydd produkt?
Jag tänker bara välja ETF:er som är billiga och flyttbara men köpa dem hos den billigaste aktören. Ändrar man sig går de då att flytta till Avanza, Nordnet eller någon annanstans.
@kenny_johansson
Man behöver inte tänka lika men just nu resonerar jag så att jag ska hålla ETF- portföljen så enkel som möjligt med i princip en globalfond inkl. tillväxtmarknader.
Om den är komplex med många olika innehav kan det kanske leda till att man vill göra fler ombalanseringar/försäljningar vilket genererar onödiga transaktionskostnader(?). Alternativt bara en plottrig portfölj, men smaken är som baken.
När det gäller ETF:er inriktade på Sverige har jag uppfattat det som att dessa inte är billigare än vanliga fonder och att utbudet är sämre, därför har jag inte sett någon poäng i att äga Sverige i ETF-form.
T.ex. Avanza Zero är gratis om man vill åt OMXS30 och Plus Allabolag Sverige med alla bolag på Stockholmsbörsen är också billig.