Jag har idag tecknat avtal med Swedbank kapitalförsäkring pensionsspar! Jag är 54 år och hade tidigare en Folksam kapitalförsäkring jag var tvungen att ta ut på grund av oförutsedda händelser. Har ingen buffert alls, vilket ställer till det för mig med ett ofta sjukt husdjur. Har också precis fått anställning halvtid till en blygsam lön samt har sjukersättning halvtid.
Rådgivaren tyckte jag skulle spara till både buffert och pension samtidigt! Personligen tycker jag kanske jag skulle ha satsat på bufferten först. Har någon erfarenhet av Swedbanks kapitalförsäkring? Verkar lite ”tamt”? Eller har ni möjligtvis något annat att rekommendera? Ser att Lysa är populärt!
Om din avsaknad av buffert ställer till det, så är det helt klart det jag skulle satsa på som steg 1. Jag vet inte din situation, men steg 2 hade varit min del att öka marginalerna i ekonomin och steg 3 att pensionsspara.
Är det en KF som du kan köpa och placera i fonder så ska du absolut välja en fond som heter Swedbank Robur Access Global.
Det är en billig bred global indexfond.
Sen kan du ju välja att sätta av lite till din buffert men då skulle jag valt bankkonto i ditt fall.
Tack snälla! Sjuk hund gnager på ekonomin när det inte finns buffert, vilket innebär att jag lånar och kommer efter i ekonomin då jag försöker komma ikapp. Har precis fått anställning, men inte i min bransch. Kommer förhoppningsvis få högre lön allt eftersom!
Låter absolut som att en buffert är prio 1 just nu! I ditt läge hade jag nog försökt avvara varenda krona jag kunde för att först bygga buffert och göra mig av med eventuella lån (förutom bostadslån/csn om räntan är hyffsat låg).
Spara först ihop till en rimlig nivå på buffert och därefter långsiktigt sparande på börsen.
Hej! Tack! Det är ett privat pensionsspar där jag inte kan välja fonder. Jag ska kolla om denna ingår! Tyvärr gjorde jag inte det på grund av okunskap. Jag är mycket medveten om buffertsparande!
Hej och tack så mycket! Det var väl lite så jag kände också att det blir väldigt osäkert om inte bufferten är där, lågt CSN-, och bostadslån tack och lov. Så jag borde kunna koncentrera mig på buffertsparande!