Hi.jag håller på investera I LYSA. det funkar utmärkt.jag satt och undrade över swich insättningen. Varför är minsta insättningen är 1000kr?
Annars vet jag att man kan köra bank överföring på mindre belopp.tack
Såhär svarade Lysa när en annan frågade ungefär samma sak i en annan tråd för nån månad sedan ![]()
Jag killgissar att avgiften Lysa får betala spelar in.
Tycker att det är märkligt att de inte kan “ta den avgiften” …medans små företagare, kan man swischa mindre summor…tex om man köper jordgubbar tex 1 liter för under 100 sek…
medans LYSA kan inte ta den avgiften??
Kan kan de säkert, men många bäckar små blir stort belopp… Andra företagare kanske inte har samma möjlighet att välja bort små swishbetalningar då de är mer beroende utav den typen av tjänst.
Vi får hoppas att bankernas swishmonopol upplöses av staten eller får sund konkurrens så kostnaderna för nödvändig infrastruktur minskar för företagen.
Inga problem. Det brukar lösa sig.finns andra metoder att göra insättningar. Det gäller bara bank överföringstid.tack ändå.
Håller verkligen med. Lite pinsamt att läsa hur dem argumenterar emot detta.
Jordgubbsgangstern har ofta bra marginaler. Glödlampsgänget går väl inte ens med vinst än?
Betänk också att vissa kanske börjar swisha en femtiolapp om dagen. Så bygger man inte ett företag.
Northmill en vanlig bank/betalkort har 100kr som minsta swish. Så även på Avanza.
Det stämmer .tanken är god .man kan tänka sig att sänka ex minsta 200 eller 300kr.
Swish för företag kostar 2kr per överföring.
Om man skulle skicka 100 kr blir det 2%.
Om man har en vinst på 0,1% på insatt belopp årligen tar det 20 år att tjäna in avgiften för Swish.
Vid 1000 kr tar det två år.
Jag hade satt 5000 kr som minsta belopp om jag varit Lysa ![]()
För mig är beloppsgränsen 1000kr även vid överföring från föranmält bankkonto, är det en fråga om avgift där också? Verkar märkligt eftersom man kan sätta upp månadssparande som dras från bankkontot för mindre belopp.
Hallå! OCR inbetalning eller autogiro finns som bra alternativ. Pengarna kommer inte få 100 % avkastning för det tar längre tid med överföringen.
Jag gissar att överföringsavgiften får en ganska stor påverkan på avgiften/utvecklingen på det investerade kapitalet om man Swishar små summor
Jag tänker att bankgiro-överföring egentligen funkar lika bra nu som innan swish ens existerade. Det är väl ändå näst intill Wall-E-nivå av bekvämlighet att folk plötsligt måste använda Swish till allt? Vill man vara lite kreativ och framåt så kanske man kan titta på att automatisera bankgiro-rutinen i Python. Det är däremot coolt. ![]()
Uppdatering: det verkar som @Lysa har sänkt minsta beloppet på insättning från 1000 kr till 100 kr.