Sen jag blev ekonomiskt “upplyst” genom rika tillsammans så ser jag ingen anledning än att låta
ALLA mina pengar jobba för mig. Mitt upplägg fungerar kanon förutom en sak - När jag ska swisha så
är ju mitt bankkonto 0at pga att allting ligger i olika hinkar (och ca 0% räntekonton är inte en del av dem)
Skandia har inte kontokredit, annars tänkte jag man kunde ha det och swisha på kredit, eftersom pengarna ändå blir medräknade i min budget app - Zlantar.
Vet ni någon bra lösning som inte innebär att jag behöver ha pengar som bara ligger?
Jag har väl 5k på lönekontot efter räkningar och sparande är draget. Det blir en hel hundring i ränta på årsbasis efter skatt och ca 3% sparränta. Jag skippar nog hellre en billig fulpizza än att jaga den lappen.
Skandia har 3,65% ränta på sparkontot. 10 000 mindre (som då ligger på lönekontot) skulle innebära 365 kronors bortfall i ränteintäkter på ett helt år. Och lägg därpå till skatten. Så mindre än en krona om dagen.
Med en snittlön om 200 kr/tim väljer du alltså att lägga tid på att fundera på detta, för att sedan ta dig tid att skriva ett inlägg med ambitionen att lägga upp något nytt konto för att lösa ut problemet.
Dessutom med en extra kostnad i tid för att managera lösningen.
Låt oss tro att du är sjukt effektiv och gör allt detta på 3 timmar.
Att ha 2000 kr på ett konto utan ränta (vilket knappt finns idag) kostar dig 140 kr om året jämfört med 7 % på börsen.
Det tar i detta dumma förslag åtminstone 4 år för detta att bära frukt.
TL/DR:
Fokusera på rätt saker. Den som lägger sin tid på frågor som denna är ute och cyklar. Bättre att du lägger tiden på att generera intäkt snarare än på att jaga fiktiva minibelopp i avkastning!
Skippa en pizza om året eller jobba en timme extra så kan du swisha hur fasen du vill. Skippa en pizza i månaden eller jobba tio timmar extra så gör det skillnad på riktigt.