Jag har sett att en del här blir skitnödiga av att ligga minsta dag oinvesterad. Tycker ni då inte att överföring till en annan bank skall undvikas och istället investera i den banken där lönen kommer in? Det ar ju normalt 1-2 dagar för pengarna att byta plats.
En ISK-flytt kan vara ett alternativ.
Går det för långsamt kan du investera från bufferten dan innan löning. Då tar det -1 dagar.
Med portföljbelåning kan man även investera flera månader eller år i förväg.
Sparar du 1000 kr per månad och avkastningen förväntas bli 7 procent blir detta 70 kr. 70 kr delat med 365 dagar blir 20 öre.
20 öre gånger 12 månader blir 2 kronor och 40 öre. Är det inte några extrema summor som du sparar, så tror jag att du kan bortse från endagarseffekten.
Swish tar 1 sekund på tex Avanza ![]()
Så nej, ur ett hastighetsperspektiv ser jag inte det här som ett argument. Men däremot kan man ju ofta förhandla bättre villkor på exempelvis bolån med sparande i samma bank.
Precis. Swish sker direkt. Därefter kan man investera i en index-ETF istället för en indexfond. Vips så är man inne på marknaden. ![]()
Förr i tiden hade du med stor sannolikhet sparat mer pengar på courtage än vad du förlorar på att ligga oinvesterad 2 dagar (du kan Swisha stora belopp till Nordnet och antagligen Avanza också, så slipper du vänta), nuförtiden verkar även storbankerna ha bättre courtage dock så det blir mindre skillnad.
Däremot tar bankerna ofta avgift för KF, vilket inte Nordnet och Avanza gör. Skulle gissa på att användarupplevelsen är mycket bättre på Avanza och Nordnet som har investering som mer eller mindre enda fokus också*.
*) Å andra sidan kanske det är bra att användarupplevelsen är värdelös? Då är man mindre benägen att hålla på att peta och nöjer sig med månadssparande i en tråkig indexfond…
Beror ju också på vilket utbud banken erbjuder. De fonder man vill ha kanske inte ens finns.
Du måste ha missat denna tråd:
Håll dessa dela separerade så det inte blir en massa bök med kapitalet om banken får för sig att du fått en Swish från fel person.