Sparande med ränta

Jag sitter idag på en del likvider i storbanken som ger en 0 % ränta. Jag kan binda pengarna tre månader och få 1,6 % i SEB. Alternativt kan jag öppna sparkonto exempelvis på zaver som erbjuder ränta 2,6 % obundet med fria uttag och insättningssgaranti.

Samtidigt vill jag helst inte ha konton i flera olika banker utan om möjligt har allting någorlunda samlat.

Jag undrar därför hur ni hade tänkt?

På sikt vill jag in på börsen med pengarna men jag vill köpa in mig stegvis med månadssparande.

Vad tror ni om alternativet räntefonder istället för sparkonton? Är det korta räntefonder man ska välja då för bästa säkerhet?

Jag har SEB som löne- och betalbank. Avanza = aktier, fonder och ETF. Kontanter på Borgo.

Ingen idé att fråga SEB på de sakerna. De kommer aldrig bli bra där.

1 gillning

Vad är problemet med att ha ett sparkonto på en nischbank med mycket bättre ränta?

1 gillning

Risken är väl att man flaggas om man flyttar mycket pengar fram och tillbaka så man får svara på KYC frågor som kan vara mer eller mindre ingående. Det är väl mest det jag funderar på och gärna undviker för större belopp 100-200 kkr och mer typ.

Fasträntekonto är väl vettigt så länge man inte vill köpa aktier under tiden en del är låst. Så kanske ha en del tillgängligt och en del på faatränte

Alternativt, om jag tycker det blivit för meckigt, så har jag kört korträntefond (AMF Kort eller Storebrand Kort) på samma konto som där det ska investeras. Lätt att sedan bara använda ”byt” funktionaliteten

Ett annat alternativ är att du flyttar investeringarna och cashen till Avanza eller Nordnet för att få bättre utbud och ha allt som ska in där. Men det är inte alltid man kan/vill flytta pengarna från sin andra bank tex pga bolån

Man behöver inte flytta många gånger utan man kan, om man vill, välja en av nischbankerna som ligger högt och flytta en del pengar dit.

1 gillning

Jag tänkte mest ut och sen tillbaka till huvudtanken. Jag har fått KYC frågor när det blev lite för mycket kapital flyttat.

Svårt att veta exakt vad som triggar deras system så ville bara flagga för det.

KYC är inte hela världen men bra att vara medveten typ :sweat_smile:

2 gillningar

Det frågas lite ibland men så länge som man har rent mjöl i påsen så är det väl inga problem?

’Du satte in 500’ från bank xx. Varför då och var kom de ifrån?’

’Från bank yy via bank xx för att ni har bättre ränta.’

Har aldrig fått följdfrågor efter det.

2 gillningar

Generellt sett inte, utan som du beskrev. Men en del tar så illa upp så jag ville bara nämna det.

Som utlandsboende råkade vi ut för det ofta, ibland med fryst konto i en vecka eller så innan svar hade registrerats och accepterats.

Har aldrig fått någon fråga.

1 gillning

Det beror mycket på vilken bank och deras interna system för att flagga något potentiellt misstänkt. En del banker är känsligare än andra och tar hellre fler frågor än färre. Generellt sett verkar storbankerna vara mer på hugget men även råkat ut för det på Avanza

1 gillning

Ok jag öppnade konto. Tror jag väljer Flex konto och senare eventuellt deras Premium. Kan iofs binda pengarna 3 mån för ränta 2,9 men vet ej om det är värt?

Fritt ur minnet skulle jag säga att de frågat mindre än fem gånger. Jag flyttar ofta så det får nog anses vara väldigt lite frågande. :slight_smile:

2 gillningar

Tycker ni det är någon idé att öppna räntefonder eller är det knappast värt besväret när man kan få garanterad ränta på 2,6 eller 2,9 % beroende på bindningstid att då välja räntefond med möjlighet till högre avkastning men också risk och avgifter.

Exempelvis ikc avkastningsfond eller SEB dynamisk räntefond men båda dessa har ganska höga avgifter 0,5 till 0,6% och ingen garanti för framtida avkastning.

KYC frågor får jag svara på typ varje gång jag ringer banken, de verkar ha rutin på det. :rofl:

1 gillning