Intel vs. AMD vs. annat - vad ska man välja?

När jag senast skulle köpa en stationär dator så ramlade jag ner i kaninhålet och började jaga komponentpriser. Visade sig att chassi kan kosta satan - och jag skulle ju ha den gömd i en garderob så jag kunde till slut inte motivera ett paketpris. Det var ett exempel på en komponent som liksom inte gick att “konfigurera” och/eller om jag ändrade i ett paket så försvann det fantastiska lock-priset.

Har du gott om pengar? Blunda och klicka hem ett paket som tilltalar dig.
Har du gott om tid? Öppna sju flikar i webbläsaren och jaga detaljer och sammanställ det du hittar i ett Excel-ark. Obs - brukar sluta med att du köper dyrare grejer till slut!

1 gillning

Om spel är viktigt behöver du i princip bara titta på vilket grafikkort som följer med, det är den komponent som kommer göra största delen av jobbet.

Och när det gäller grafikkort så ligger AMD prestandamässigt långt efter nvidia idag, men det återspeglas också i priserna.

Om du inte ska använda de mest avancerade grafikkorten så får Radeonkort ganska bra. De ligger efter Nvidia, men inte så långt att det blir omotiverat att ens fundera på dem för grafikkort. Men det är så att deras drivers är lite mera instabila, och de är ett mycket mindre företag än Nvidia så underhållet av mjukvaran är inte så snabb.

Radeon RX 6800 t.ex. är ett bra medelnivåkort som kommer att ge bra FPS i många spel, men om du vill maxa prestandan i spelet med Raytracing och uppskalning, så hänger det nog inte med.

3 gillningar

Amazon har reat ut en del färdigbyggda datorer senaste tiden, ibland för långt under vad komponenterna som ingår hade kostat lösa. Hålla lite kik efter någon med bra grafikkort i mellandagarna, hade jag nog gjort om jag var du.

Lite egen erfarenhet här! Håll dej borta från Intels senaste cpu er gen 14! Har en 14900k som lider av problem . Googla detta !
Har ägt många gpu kort av både Nvidia och amd!
Mest Fps för pengarna brukar ligga på Amd gpu erna , (Dom ligger inte efter Nvidia direkt påstår jag)!
Om du inte är intresserad av tex Ray-Tracing då.
Skulle säga att Amd hade problem med drivrutiner för många år sen ! Så det blivit en lite seglivad myt som hängt kvar.
Hade aldrig några problem med drivrutiner när jag hade 6000 serien av gpu.
Då har det mer spökat med Nvidia gpu drivrutiner för mej skulle jag säga!
Du sparar en slant om du kan köpa komponenter o bygger själv om du har kunskapen !
Att köpa en dator som är färdigbyggd med bra komponenter från tex Inet , webhallen,eller komplett är ganska framtidssäkert då du kan byta ut komponenter efterhand. ! Har själv idagsläget intel 14 gen och Nvidia 4070super ,och skulle jag bygga en burk idag så skulle jag valt AMD rakt av! Hålla koll på mellandags rea kanske?

1 gillning

Vänster. Alltid vänster. Framåt marsch.