Intel vs. AMD vs. annat - vad ska man välja?

När man köper PC - är typ AMD bättre, mer prisvärt och allmänt att föredra eller finns det några aspekter man bör tänka på? Mitt intryck är att AMD ger mer pang för pengarna men det kanske inte är så enkelt?

1 gillning

Så Mac är uteslutet då?

AMD är att föredra över Intel alla gånger, det stämmer.

2 gillningar

Beror lite på vad du ska ha datorn till. Jag bytte till Mac från PC efter 30 år och är sjukt nöjd. Lite beroende på vad man ska ha den till så har de oerhört prisvärda alternativ.

Men i valet strikt Intel vs AMD har jag också stått i AMD-lägret i många år.

1 gillning

Det är nästan lika generellt (och därmed gråzon / fel frågeställning) som att fråga “är det bättre att gå med vänster fot eller höger fot först när man ska börja gå”.

AMD har bra produkter och mindre bra produkter. Samma gäller Intel. Om det är värde per krona du letar efter så tjänar du nog mer på att leta efter en bra deal (oavsett tillverkare) än vad du gör på att jämföra två produkter i samma prissegment där den enda skillnaden är tillverkaren.

Om du dessutom lägger till att PC-datorn (jag bara antar att det är ett datorköp du överväger) har 20+ övriga komponenter som också påverkar totala prestandan (prestanda som i sin tur beror på vad det är du ska göra med den) så kan du fort kasta pengar i sjön på en komponent om övriga delar inte är i paritet med den du till slut valde.

Finns mängder med internetresurser som jämför komponenter i “AMD vs INTEL” format. Kan vara värt några timmars lärande.

1 gillning

För processorer: Intel har massa problem. Undvik just nu.

2 gillningar

Överlag, om du ser till CPU så är AMD säkrare än Intel just nu. Intel har väldigt många dåliga processorer på marknaden, medan AMD har färre. AMD har de senaste åren gått om Intel i processorkvalitet. Men det var inte alltid så, och man ska akta sig för att köpa AMD-processorer från 5-6 år sen.

Om det är grafikkort ska man å andra sidan undvika AMD och köpa Nvidia. AMD håller i stort sett på att ge upp i konkurrensen med Nvidia på grafikkortsidan, och Intel är den spännande nykomlingen med sina Arc-kort för mellan- och budgetnivå-datorer.

4 gillningar

Mm, det sägs ju att en stor anledning till att Apple började utveckla egna processorer var att Intel vägrade göra något åt de buggar Apple hittade i deras processorer…

1 gillning

När det gäller val av hårdvara så är det aldrig en bra idé att snöa in sig på en tillverkare. Kolla recensioner och jämför individuella produkter istället; glöm av vem som har tillverkat dem. Med det sagt så är AMD-processorer generellt att föredra just nu.

CPU - AMD
GPU - Nvidia

1 gillning

Det är en ganska grov förenkling. AMDs stora problem där är på mjukvarusidan men hårdvaran är ändå jämförbar med Nvidia.

Nog för att jag generellt hade pekat på Nvidia i dagsläget ändå, men att säga att AMD gett upp där är alldeles för extremt.

Det Nvidia har är ett riktigt stort försprång med Cuda, men det är egentligen bara relevant on man ska träna AI modeller hemma.

1 gillning

Fanboys kommer ånga från näsborrarna nu, men det spelar faktiskt ingen roll.

Ska du bygga egen dator så kan du tänka på att AM5-moderkort fortfarande är ganska dyra, ofta får du just mer ”pang för pengarna” genom att välja intel. Men mest sparar du på att välja förra generationen processorer, det händer inte jättemycket på x86 och är det bärbart du är ute efter så finns det många snabbare och strömsnålare alternativ, som Apples M* och snapdragon.

Vad är det du ska använda datorn till?

1 gillning

Börja med vad du ska använda datorn till.
Är det t ex spel är AMDs X3D rätt svårslagna men inte ens i det fallet är det hela sanningen.

1 gillning

Nja… Beror på vilket segment (high end etc) man är intresserad av. Här kommer t.o.m Intels nya grafikkort bli intressant (middle, low) om man talar om “bang for he buck”.
Själv kör jag ett nVidia Strix 4090 med AMD 7800X3D. Glad att denna tråd skapades så jag fick en anledning att berätta att jag har detta :grinning:.

Det är givet att fler saker spelar roll. Det jag tittar på är olika färdiga alternativ. Det finns fler alternativ att välja på med Intel-processorer men när jag jämförde prestandan verkade AMD-alternativen bättre. Ofta verkade AMD processor hänga samman med grafikkort från AMD. Det kanske finns någon prestandamätning av grafikkort också? Sett till prestandapoäng vs. pris verkade AMD-alternativen överlägsna. Ett exempel är inklippt nedan.

Komplett-PC Advanced Gaming a152 RGB - Gamingdator stationär - Komplett.se

Jag har blandade behov men spel är en viktig del och därför går Mac bort.

1 gillning

Perfekt, då blir din frågeställning ännu mer komplex än hur du beskrev den i ditt första inlägg.

När du tittar på färdiga alternativ så får du ibland paket av komponenter som återförsäljaren har valt. Då kan du lockas av ett paket där återförsäljaren har valt att paketera en kombo av processor&grafikkort som lockar kunder, ihop med ett moderkort och internminnen som är ganska kassa men ger bra marginal för återförsäljaren.

Men ja, jag fattar att beslut kräver några vägval och att alla kriterier inte kan vara helt flytande. Välj att bara jämföra olika paket med AMD så hittar du säkert något du blir nöjd med lagom till jul.

Köpa ska vara kul. Lycka till!

1 gillning

Är det några specifika medskick du vill komma med? Min huvudidé är att vänta in att någon lämplig modell kommer med erbjudande, typ som nedanstående. Är det någon särskild komponent som “minst borde ha viss prestanda”, vara av generation 4, inte vara av märket X eller något liknande? Det går ju att byta ut komponenter även i färdiga paket.

Exempel på erbjudanden:
Stationär gamingdator | Köp stationär speldator - Komplett.se

Exempel på spec:
Komplett-PC Advanced Gaming a152 RGB - Gamingdator stationär - Komplett.se

Det var flera år sedan jag köpte en dator så när det blir konkreta jämförelser är mina kunskaper helt hopplöst utdaterade.

Jämför du liknande paket hos olika ÅF?
https://www.inet.se/
https://www.webhallen.com/
mfl

Eller kanske nörda ännu mer och engagera folket på https://www.sweclockers.com/

Åter igen, lycka till!

1 gillning

Visst är det bra att jämföra men förutsatt att det finns ett bra erbjudande tänker jag att det borde räcka. Jag utgår från att erbjudandena är “på riktigt” och inte främst innehåller några utgångna äldre modeller med uppblåsta priser som sedan “rabatteras”. Här kan jag alltså ha fel.