Hej, jag är ny på forumet. Jag har följt forumet ett tag och tycker det är intressant att se lite olika synvinklar.
Jag har 100k att placera och undrar om jag borde satsa på fonder eller aktier.
Jag har 1mkr bundet i bostadsrätt, 150k på ISK och bara aktier, och 100k att placera. Av mina tillgångar är 350k studielån. Min tankegång är att jag har 80% i en säker tillgång (bostadsrätten) och att jag då på en 5-10 år sparhorisont har “råd” att ta risk genom att placera 100k i aktier. Är 23 år.
Hur hade ni tänkt och vilka faktorer borde jag ta hänsyn till? Till exempel spås det att styrräntan ska sjunka ännu mer, är aktier med fördelaktigt då?
För att det ska vara en bra idé att välja aktier (eller fonder som inte är marknadsviktade) över en marknadsviktad globalaktiefond krävs i princip att man har bättre kunskap än vad resten av marknaden har. Du bör alltså hålla dig till en marknadsviktad globalaktiefond.
Om du inte behöver de 100k för något specifikt kommande 5 åren så hade jag slängt in dom i mitt vanliga sparande. Sparar 70 % dnb global indeks, 20 % plus alla bolag, 10 % spiltan investmenbolagsfond.
Du har ganska mkt bundet i bostad redan vid 23 års ålder…och vi får anta att börsen kommer avkasta mer än låneräntan så hade inte lagt in amorterat mer där. (Sen vet jag inte din sits såklart till 100 %, men utgår från det du skriver). Räntan på studielånet är ganska lågt så börja sätt in pengar i indexfonder och börjar månadsspara i indexfonder varje månad (och sälj aldrig) så kommer det gå bra för dig Ruben…shit 23 år, tänk om man var i din sits då. Du kommer vara ekonomiskt oberoende före 35, iaf före 40 om du sköter korten rätt.
Sedan hade jag skippat enskilda aktier (ev lekportfölj på 10 %, men knappt det heller) utan kört all in på indexfonder. Kom själv från ett håll där jag hade 20 olika innehav när jag började läsa här på rikatillsammans, sedan efter dels alla böcker jag läste och dels alla poddar och inlägg här så har även jag kapitulerat och kör bara index.