Jag bor utomlands sedan många år tillbaka och är 30 år. Jag har 1,5 miljoner kr på en bank i Sverige och funderar på hur jag bäst ska investera dem (jag tänker ha kvar dem i Sverige och tänka långsiktigt, 30+ år). Kan jag ta allt i en global fond och bara låta det vara eller är det bättre att sprida ut det - isåfall hur? Tacksam för tips.
Välkommen hit!
Jo det räcker absolut med en global indexfond. Ta i princip vilken som med under 0,4% avgift och så bred som möjligt (många innehav).
Har du redan ett aktiefond konto/depå, ISK eller kapitalförsäkring? Jag tänker att eftersom du bott utomlands länge, är utskriven, och eventuellt begränsat skattskyldig i Sverige, så kan det var svårt att starta ett nytt konto.
Tipset är att kontakta din bank(er) och se vad som är möjligt för dig att skaffa så du kan investera kapitalet.
Lycka till ![]()
Just nu har jag Nordea som jag haft sedan jag var liten. Har ett ISK och funderar på Länsförsäkringar Global Indexnära?
Yes, är utskriven sedan länge.
Har sett att Avanza Global har en låg kostnad, men har inte möjlighet att starta ett Avanza-konto på grund av min utomlandsaddress.
Ja kör på det. LF är fine. Nordea är helt ok, har den själv.
Tänk på att om du är begränsat skattskyldig så hanteras ditt ISK som depå/AF. Alltså inte schablon beskattad utan 30% skatt på vinsten OM du säljer / gör affärer. Enklast är helt enkelt att inte göra försäljningar så slipper du det krånglet i deklarationen. Bara köpa.
När/om du återvänder till Sverige så hanteras ISK som ISK igen dvs schablon beskattas.
Hur vet jag om mitt ISK räknas som en depå och 30% dras? Bör jag kolla med Nordea?
Styrs av om du är begränsat skattskyldig, alltså det bör ju framgå av senaste deklarationen.
Om du inte behöver deklarera i Sverige längre, varit borta så länge så du tex har GD nummer istället för personnummer, så är du säkert begränsat skattskyldig
Jag har inte oroat mig för det. Det är ju lite Nordeas huvudvärk men visst kan det vara bra att stämma av med dem och fråga hur det fungerar ![]()
Jag verkar ha ett vanligt personnummer. Nu är jag mycket orolig över 30% skatt då jag nyss förde över 500 000 från en fond till en annan. Vad tror du? Kommer det skattas trots ISK?
Jo du har vanligt personnummer men frågan är vad din skattestatus är.
- Är du registrerad hos folkbokföringen som utflyttad?
- Deklarerar du i Sverige varje år? Då borde där ju framgå vad du yrkat för skattestatus, begränsat / obegränsat skattskyldig
- Har du varit borta så länge att du inte deklarerar i Sverige längre eller gör det med GD nummer istället för personnummer? Då är det en stark indikation på att du är begränsat skattskyldig
Du får nog börja där bland dina papper/filer. Alternativt så ringer du Skatteverket för att få mer information.
Banken följer sin hantering av ISK helt beroende på din skattesituation.
Skatt och döden kommer man inte undan så det är inte så mycket att oroa sig för. Bara att hantera ![]()
Notera att det är 30% skatt på vinsten, inte beloppet, på AF/Depå