Jag har nyligen ärvt en för mig anseende summa pengar och letar efter ett bra sätt att förvalta detta kapital i ca 10-15 års tid för att sedan kunna plocka av avkastningen. I nuläget sneglar jag åt Globala index fonder men Banken vill gärna sälja in andra lösningar med viss del räntefonder eller obligationer.
I nuläget är det ju rätt skakigt på alla fronter och jag är lite rädd att ta fel beslut och försöker sålla bland informationen så mycket som möjligt. Vad tycker ni? Hur hade ni valt om ni fann er i samma situation?
Jag är för närvarande inte i behov av att bruka kapitalet till att betala av lån eller till att sätta guldkant på livet i övrigt då jag tycker att jag har det rätt bra som det är.
Du säger det själv, du har inte behov av pengarna just nu, jag hade investerat det i en global fond, kanske tom sprida ut det genom att investera i en global small cap fond.
Först skulle jag försöka inse att bankmannen är en försäljare som enbart jobbar för att göra vad som är bäst för banken, inte dig. Ofta i form av att föreslå dyra aktiva fonder.
Sedan om du ska investera allt på en gång eller lite i taget är en smaksak. Statistiskt har det visat sig att allt på en gång lönar sig i de flesta fall eftersom pengarna då får jobba under längre tid.
Jag använder obligationer för att diversifiera och för att få förväntad högre avkastning än sparkonto på lång sikt.
Men är det nödvändigt? Nej inte om man vill hålla det enkelt. Obligationer och sparkonto kommer vara en broms för långsiktig avkastning. Så det är en smaksak om man vill diversifiera mera och sänka den totala risken (och även absolut avkastning).