Tjena! Ny här i forumet men jag har lyssnat på varenda ett utav poddavsnitten så jag vet inte varför det har tagit mig så lång tid .
Behöver hjälp att tänka lite här.
Jag är 25år gammal. För ett par år sedan så var jag inte så ekonomiskt medveten som jag är idag och köpte en dyr Audi a4 som efter en beräkning på TCO kostat mig ca 8-9k i månaden så nu ska jag sälja fanskapet efter alla avsnitt jag lyssnat på här och leasea en Kia e-Niro, förhandlat så jag kommer ligga på en månadskostnad på 4k istället totalt. Pendlar mycket så jag har lagt över 3k på bränsle i månaden innan som jag nu istället kommer kunna investera då jag även lyckats förhändla mig till lite högre lön.
Nu när jag säljer bilen kommer jag få så att jag kvittar lånet ungefär (200k) Gjorde lite beräkningar och funderar egentligen på ifall det är mest värt att betala in lånet eller använda det som hävstång på lysa med tanke på min långa sparhorisont. Om det ens är tillåtet att göra så.
Ville bara höra mig för här lite så jag inte trampar i något klaver eller gör en tankevurpa. Förstår ju att eftersom räntan på billånet är på 4% så kommer det äta upp en del utav avkastningen tills jag betalat av det. Men mina beräkningar säger att det är mest värt i det långa loppet.
Eller är det kanske mer värt att betala lånet och få ett billigare lån på avanza med hävstångslån.
Vanligtvis har billån bilen som säkerhet, och därmed måste lånet lösas in när du säljer bilen och säkerheten försvinner.
Men även om du skulle få behålla lånet låter 4% dyrt. Avanza erbjuder lån för 0,9% om du har fonder / värdepapper som säkerhet. Så betala hellre av billånet och ta Avanzas “superlån”.
Oj, mycket med 3k bränsle/mån. Jag pendlar 7 mil ToR och ligger på 1500/mån.
Ett lån på 4 % hade jag betalat tillbaka så fort som möjligt. Jag har själv ett billån jag endast betalar minimum på, dock är lånet på 2 %. Det är ju rätt skönt att bli av med månadsutgiften som lånet innebär.
Tack för svar hörni, uppskattas.
Får bli att betala in och bli av med dedär lånet.
Det visste jag nog egentligen innerst inne men man blir ju girig att skynda på sitt sparande från tid till annan.