Investera eller inte?

Hej, tacksam för råd:

har blivit pensionär med låg pension, men har sparbuffert på 1 miljon.

Kommer att behöva ta ca 5.000:- per månad från denna buffert, så den räcker ganska länge. Men var ska jag ha pengarna? Vanligt sparkonto ger endast 1% ränta. Men investera kortsiktigt med minimal risk ger inte heller mycket…

Mvh, Anna

5 000 kr x 12 månader = 60 000 kr/år

Förslag

2 år eller 120 000 kr på sparkonto med 1% ränta

8 år eller 480 000 kr i räntefond (statsobligation + företagsobligation

resten i aktier ca 400 000 kr

men läs på mer eller prata med en certifierad rådgivare

Hej.

Billigt och bra. Det går även ställa frågan dom kostar 100kr och få det besvarat inom 1v. Du kan alltid ringa Patrick eller skriva till honnom. Småspararguiden.

Lycka till.

Mvh.jack

Vad skulle dom kunna veta som vi andra redan inte vet om? Allt från investeringar till sparande kan man lära sig från Jan/nätet.

Allt annat handlar bara om risknivå, och hur snål man vill vara med sitt sparande, vilket bara personen själv kan svara på.

Hej Anna,

Du skulle kunna implementera “Fyra-Hinkar-Strategin” men med hinkarnas storlek får du utgå ifrån hur mycket pengar som ska ut.

På så sätt hade det kunnat se ut något liknande detta:

Buffert: 120 000kr (för två år)
Mellanrisk: 360-480’ (6-8 år)
Passiva: För allt resterande.

Sedan får du flytta över 60’ varje år från din passiva för att fylla upp de andra hinkarna som du plocka ur.

Detta kanske hade varit något?

Hej Eric P.

De kan hjälpa folk med helhets lösning då de pratar personligt med kunden och får veta om kundens totala ekonomi. Det vad man kan lära sig gratis är enkla gratis råd på småspararguiden och som är ännu mindre krångligt än Jans 4 hinkar. Inget emot Jan och hans blogg/hinkar får den är riktigt bra med. Småspararguiden råd. LF global indexnära 100% långsiktigt. Kortsiktigt sparkonto. Hur kan man göra det enklare själv? Jag behöver inte varken Jans eller småspararguiden råd själv då jag har alltid sparat i billiga indexfonder själv. Men det finns folk som vill betala en liten slant för att få det lättare strukturera sitt sparande och ekonomi.

Mvh.jack