Investera enligt Cornucopias konjunkturmodell?

Cornucopia har under ett antal år tillämpat ”Konjuktursmodellen”, som alltså innebär att man använder Konjukturinstitutets (KI) konjunkturbarometer som underlag för när man ska gå in och ur börsen.

På bloggsidan Cornucopia står det:

Enligt konjunkturmodellen så ska man gå ur börsen efter att konjunkturbarometern varit överhettad i två månader på raken, och detta har nu uppfyllts. Det betyder inte att man kommer träffa en börstopp perfekt, men att risken i att ligga kvar fullt investerad i börsen inte är värt det.

Detta är givetvis någon form av marknadstajming, men där man följer en modell med tydliga regler och inte att man själv försöker sig på att gissa.

Även om jag för egen del vill hålla investerandet så enkelt som möjligt, så tycker jag att strategin låter vettig under förutsättning att man värderar riskminimering högre än jakten på maximal avkastning.

Barometerindikatorn är nu på den högsta nivån i indikatorns 25-åriga historia.
Detta tycker jag säger något om att det kan vara läge att iaktta en viss försiktighet på börsen.

Konjunkturbarometern handlar ju dock bara om den svenska ekonomin. Jag vet inte riktigt hur man ska resonera ang. den globala ekonomin, även om jag inser att svensk ekonomi hänger ihop med omvärlden.

Nu vore det intressant med era tankar. Vad tror ni om konjunktursmodellen? Och är den isåfall tillämpbar på hela den globala marknaden?

Jag vet på förhand att några kommer att skriva att det är bara att fortsätta med sitt månadssparande i globala indexfonder :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det jag tar med mig från besökt Cornucopia är att jordens undergång är här imorgon. Fin källa om man vill ha den mest negativa synen på allt som motpart till det som förmedlas i Dagens Industri med mera. Det finns en god anledning till varför aktiemarknaden är stekhet, det finns nämligen inga andra alternativ. Förutom möjligtvis att köpa fysiskt guld och lagra på säkert plats under de närmaste 15+ åren.

Komma upp med en modell och sen följa den metodiskt oavsett vad som händer är en bra sak däremot. Kan ge ett tips på en utomordentlig bloggare som skriver om makroekonomi. Kortsikt.com. Skribenten är fondförvaltare och har haftklockrent rätt om vad framtiden har att komma med sedan Covid-19 först bröt ut. Stark rekommendation för den som vill förstå den stora ekonomiska bilden.

1 gillning

Jag har följt Lars i många år och det är fortfarande en av få sajter jag besöker på daglig basis. Gillar hans bredd, men det var länge sedan jag slutade följa hans ekonomiska tips. Över en 10-12 års period ser man att även han inte har mer rätt än någon annan. Han har själv skrivit flera gånger om att modellen har visat fel. Upplever egentligen att den är en så stor skillnad mot någon kombination av X-dagars glidande medelvärde.

3 gillningar

Marknadstiming eller inte, den eviga frågan.

Money Guy Show jämförde i sitt senaste avsnitt hur någon som samlade på sig likvider utanför marknaden och gick in precis på alla bottnar skulle presterat jämfört med en person som istället investerade samma summa varje månad i vått och torrt:

24:30 in i videon.

De har tidigare gjort liknande uträkningar där de visade hur det hade gått om man köpt precis på alla toppar men sedan aldrig sålde.

3 gillningar