Investera enligt konjunkturmodellen?

Hej, jag läste lite på Curnocopia och såg att Lars hänvisar till något han kallar konjunkturmodellen i ett inlägg.

Jag kände dock inte att jag fick denna modell förklarad tillräckligt eller gav några tips på hur man håller koll på dessa cykler. Har någon hör insikt om investeringsfilosofin?

Det vet jag inte riktigt, men jag postade om en uppsats jag hittade som liknar det du beskriver.

1 gillning

Intressant! Tack för tipset :relaxed:

Det finns en del mer att hitta hos Cornucopia:
Från Cornucopia:
2022-11-19

Konjunkturbarometern fortsatt i djup lågkonjunktur, men mindre negativa hushåll – köpsignal enligt konjunkturmodellen – Cornucopia?

2015-02-26

Konjunkturmodellen håller fortfarande – Cornucopia?

2013

Investering efter konjunkturen utvärderad vid Lunds Universitet – Cornucopia?

2011

Investera med konjunkturen – Cornucopia?

Även Cornucopia hänvisar till uppsattsen som Aether länkade Från Lunds universitet:
Publishing year 2012

The Permanent Portfolio, med och utan modifieringar, går det att investera efter konjunkturen? – Test av fyra olika portföljvalsstrategier | Lund University

PDF: download (lu.se)

1 gillning

Och även jag är då nyfiken på om det finns ytterligare källor och material som man kan titta på för att se om en konjukturbaserad investeringsmodell håller. Och vilka köp och säljsignaler man kan titta på om man tittar utanför sveriges gränser (globalt index tex).

Cornucopia menar ju i det nyaste inlägget i saken att det nu börjar bli dags att öka aktiedelen enligt konjukturmodellen han tillämpar.

Får se om denna tråden kan få nytt liv?