Tajma börsen med datadriven modell - Jonas Thulins modell

Jonas Thulin har alltid varit en av mina favorit finansprofiler. Försöker att lyssna på alla de poddar han är med i, nu senast i Privata affärers podd, ett rikare liv.
Tycker om hans datadrivna investeringsstrategi, dock är det svårt att få ett bra grepp om hans modell. Han tipsade mig om en artikel han själv varit med och skrivit, Market Timing: More than a Mirage | Man Group
Artikeln ger dock liten insikt i den data han faktiskt kollar på, är det någon här som är har förslag på fördjupning i ämnet?
Sen får jag sticka ut hakan lite i detta forumet, men jag tror verkligen att strategien han förespråkar (till privatpersoner), dvs att dra upp och ned på exponeringen utifrån ett risk/reward perspektiv ger (hyfsat) goda möjligheter att överavkasta index. Exponeringen görs då genom en global indexfond.

1 gillning

Jag tror inte ett smack på det. Detta görs redan av hedgefonder med ML modeller på enorm skala så hela det alphat redan borthandlat med lägre transaktionsavgifter än du kan få.

7 gillningar

Dåligt insatt i Jonas Thulins läror. Någon form av teknisk analys?

Finns en rätt intressant bok som heter Flash Boys av Michael Lewis (han som skrev The Big Short) som handlar om till vilka extrema längder vissa fonder går för att tima marknaden på extremt korta tidsintervall. Vi snackar “flytta din server 1 meter närmare börsens server”.

När folk börjar prata om att privatpersoner ska använda teknisk analys och datadriven investering tänker jag på den. David mot Goliath.

Det finns fonder som lägger miljoner på att anställa sjukt smarta människor, och ändå förlorar mot index. Att privatpersoner då skulle veta något de inte vet om dataunderlaget blir lite löjligt.

4 gillningar

Nej, skulle inte kalla det teknisk analys. Datadriven analys för att fånga de större rörelserna i ett längre perspektiv, veckor till månader är det tidsperspektiv han ser på (det är mitt intryck i alla fall) . Läs gärna artikeln, den ger ett bra inblick av vad det rör sig om.

1 gillning

Det här handlar absolut inte om någon high freqvency trading, där är vi helt eniga att vi som småsparare inte har en chans. Det jag menar är en småsparares största edge är att vi snabbt kan omplacera vårt kapital.
Så den modell jag funderar på och som Thulin förespråkar är att dra upp exponeringen när marknadsförhållandena är gynnsamma (typ april i år) and dra ned på exponeringen när marknaden har gått upp mycket. T.ex att man ligger mellan 70-120 % exponering mot globalt index, att gå ur marknaden helt tror jag inte på.
Att det inte ska gå att hitta en modell, för oss småsparare, som indikerar på att det skulle va gynnsamt att öka exponeringen t.ex. i april i år eller efter coronaraset känns för mig på gränsen till absurt.

Hedgefonder och institutioner gör detta snabbare. Speciellt om de kan kan bygga modeller. De behöver inte heller göra det med stora mängder kapital om de har 1000 tals modeller för olika strategier.

Låter absurt naivt att det ska vara bättre riskjusterat.

Du kommer säkert hitta en modell, som ökar risk och avkastning. Du kan lika gärna köra 110% hela tiden eller övervikta värdebolag. Då får du högre förväntad avkastning och högre risk än marknadsviktat index.

2 gillningar