Investera i aktiebolag eller privat?

Hej!

Startade förra året ett aktiebolag och jobbar som konsult. När jag startade tog jag ut en bruttolön på 42000, jag och min fru har oftast försökt att leva på en lön och investera den andra. Det går bättre vissa månader än andra. :wink:

Men för några månader sen så beslutade vi oss för att ta ut en mindre lön och investera vinsten i en kapitalförsäkring i företaget istället. Det känns som vi spar mycket pengar på det efter att vi gjort uträkningar enligt Investera i aktier och fonder via företag eller privat? | Spargrisarna.se

Men när vi pratade med en vän (som jobbar som bankman) sa han att det är väldigt dumt att inte ta ut lönen till brytpunkten.

Hur gör ni med liknande situation? Tar ni ut högre lön och investerar privat eller investerar ni mer i företaget? Vilka för-och nackdelar ser ni?

Vill tillägga att jag kommer ta ut utdelning varje år och investera den privat.

Den artikel du länkar till handlar om olika alternativ för investering. Men det förutsätter att du först har tagit ut en normal lön.

Grundrådet här på forumet är:

Sen tycker jag siffran 45000 bör justeras upp till ca 48000 för att få full pensionsavsättning (år 2022).
Tjänstepension eller alternativ till det är också en stor diskussion på forumet.

1 gillning