"Investera i alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher"

Hej Community!

Jag blev nyfiken hur nära är vi till att investera i alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher.

Min kort forsking har tagit fram föliande:
Developed Markets Large & Mid Cap: 76%
Developed Markets Small Cap: 10%
Emerging Markets: 10%
Developed Markets Micro Cap: 1%
Frontier Markets: 0,1%
Summa: 97%

Total traded stocks värde ~ 64,4 trillion dollars

Ursprungling (fel) räckning
Developed Markets Large Cap: 52%
Developed Markets Mid Cap: 8%
Developed Markets Small Cap: 7%
Emerging Markets: 7%
Developed Markets Micro Cap: 1%
Summa: 75%

Global Market Capitalization är uppskattad i 93 Trilion Dollars.

Frågor:

1. Var är restande 25%?
  2. Finns ett sätt att investera i Mid Cap?
2 gillningar

Man beukar väl säga att fördelningen är:

88%- Developed Markets
12%- Emerging markets

Och 14 % small cap. Då bör det bli:

76% Developed Large Cap
12% Developed small cap
10% Emerging Large Cap
2%- emerging small cap

Eller något sånt. Sen tillkommer ju microcap och frontier markets m.m. Hur exakt fördelningen ser ut vet jag alltså inte

2 gillningar

Jag tycker https://8marketcap.com är en intressant sida. Där märker man att det finns mycket man inte är exponerad mot.

Var fick du 7% från?

A second basic approach is based on share of global market capitalization (Tesar and Werner, 1992). Currently, emerging markets have a 26% share of global market cap, up from 19% in 2009. Note that this share is still lower than the EM share of global GDP (39%). Over time we expect the EM global market cap share to rise and potentially converge with its GDP share, as rising incomes give more and more people the means and need to invest in stocks through retirement funds, insurance policies, and other increasingly sophisticated financial products. A common variation on this approach uses the EM weight in the MSCI All Country World Index (ACWI). MSCI uses screens to adjust weights for company and country sizes, free-float of equity shares, and liquidity. These screens, which tend to correct for the relatively undeveloped financial systems in emerging markets, put the EM share of MSCI ACWI at 13%.

https://www.morganstanley.com/im/publication/insights/articles/article_howmuchtoown_us.pdf

Mid cap finns väl, tillsammans med Large cap, i alla vanliga globalfonder?

2 gillningar

Tack Johann för dina detaljerade svar!

Global market cap ~93 trillion dollars
World Market capitalization, 1960-2021 - knoema.com.

EM cap enligt MSCI Emerging Markets Index:
6,513,189 million dollars ~6 trillion

Johann, har du en källa som visa hur stor andel av market capitalization finns i Developed Markets, Emerging Markets och så vidare? Och kanske samma för large, mid och small cap?

Varför stirra dig blind på att ha med alla bolag? Du får med tillräckligt med market beta i en fond, tex VWCE. Skulle säg det är betydligt smartare att försöka diversifiera inom tillgångsslaget aktier mot olika källor som driver avkasting och tilta portföljen mot dom istället, tex: värde, småbolag, momentum och kvalitet, istället för att försöka äga 100% av alla bolag som finns.

2 gillningar

Ska man verkligen “köpa hela stacken” så bör man väl inte heller begränsa sig till enbart ett enda tillgångsslag.

Även om man skulle diversifiera till 10 000 bolag så är man ju fortfarande all-in i ett enda tillgångsslag – aktier!

1 gillning

13 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Aktier i investmentbolag i stället för marknadsviktad investering

Kan ni flytta discussionen under egen tråd? Det har verkligen väldigt lite att göra med min fråga :slight_smile:

3 gillningar

Fixat! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Beror på om man vill använda riktiga globala market cap eller MSCI:s version. Skiljer ju en del t.ex. för EM, se mitt citat ovan. Och tittar man på https://8marketcap.com så ser jag att t.ex. i topp-3 listan så äger jag bara 1 av dem.

Men följer man detta får man en bra och billig version av “investera i alla bolag”:

• 70-80% globalfond
  • 10-15% tillväxtmarknad
  • 10-15% globala småbolag
2 gillningar

Lägg in dina innehav i Inveztor - överblicka dina investeringar så får du automatiskt en uppskattning. (Andel developed och emerging syns i kartan)

1 gillning