Är det möjligt att använda ett holdingbolag för att investera i fondrobotar eller indexfonder via plattformar som Avanza? Vilka överväganden bör man göra i så fall? Tack på förhand!
Välkommen till forumet!
Ja, det är inga problem, jag gör exakt så själv med både LYSA, OPTI och Avanza.
Övervägande först:
-
Buffert
-
Lön till brytgräns
-
Eventuell tjänstepension
-
Maximal utdelning enligt K10
Först därefter investera. ![]()
Tack Jan, Följdfråga.
Vi har ett företag (A) med en vinst på en miljon kronor. Vi planerar att skapa ett holdingbolag (B) och via detta flytta de oskattade pengarna till ett aktiebolag (C). Tanken är att investera pengarna via C i Lysa eller Avanza.
Frågor:
-
När vi investerar via C i Lysa eller Avanza, bör det ske via ett KF eller ISK?
-
I ett tidigare inlägg nämnde du att “Tumregeln att komma ihåg är att det ofta går jämnt ut att investera via bolaget eller privat när man räknat på alla skatter och liknande.” Men i mitt fall investerar jag oskattade pengar i C, vilket ger mig mer kapital att investera än om jag hade tagit ut pengarna, betalat 20-30% skatt, och därefter investerat dem privat i ett ISK. Har jag förstått detta rätt?
Mvh David
-
ISK är till för privatpersoner, således begränsas du till depå eller KF
-
Grundregeln gäller, så länge du inte i senare skede kan ta ut pengarna till lägre skattesats. När jag var i samma situation handlade det om 25% nu eller 25% efter att ha haft holdingbolag i träda 5 år, således ingen skattemässig fördel.
Skatten vid uttag får du betala oavsett och då även på avkastningen. 1 miljon skattad är 750k, efter dubbling har du 1,5 miljon, 1 miljon dubblad är 2 miljoner efter 25% skatt har du åter 1,5 kvar.
Många har dock inte samma möjlighet och kan du via träda minska skatten, planerar att investera pengarna i andra tillgångar inom bolaget som inte är lämpliga privat eller överväger flytt utomlands kan det vara en fördel.
Slutligen, varför bolag C och inte sköta placeringen inom holdingbolaget?
Tack för ditt svar, Krosus.
Företag (A) ägs av min fru och hennes kompanjon. Vi har gemensam ekonomi i hushållet, och planen är att min fru tar ut sin del av vinsten från företaget, som jag sedan ska förvalta (hon vill lämna över detta till mig och vill inte ha något att göra med hur pengarna investeras
). Min förståelse är att vi behöver skapa ett AB kopplat till ett holdingbolag för att jag inte indirekt ska bli aktieägare i företag (A), eftersom det inte skulle uppskattas av hennes kompanjon.
Så hur bör vi tänka här? Enligt vår prognos kan min fru ta ut minst 1 miljon kronor per år i vinst. Vår idé är att först investera pengarna i fondrobotar och, när kapitalet har vuxit tillräckligt, använda det för att investera i fastigheter som vi kan hyra ut.
Jag skulle verkligen behöva tydliga råd och uppskattar alla förslag kring hur vi bör tänka!
a. Om det inte finns några skattemässiga fördelar med att låta pengarna arbeta i fondrobotar via ett AB, kanske det vore bättre att ta ut vinsten direkt, betala skatt och sedan investera privat i fondrobotar.
Finns det några andra fördelar, utöver skattemässiga, med att investera i fondrobotar eller indexfonder via ett AB jämfört med att göra det privat?
b. Givet vår situation, där min fru tar ut pengarna från företag (A), kan vi överföra dem till ett holdingbolag och sedan, eftersom jag inte är delägare i holdingbolaget, starta företag (C) där pengarna investeras via mig. Frågan är, vad bör vi tänka på för att jag ska ha full kontroll över företag (C) för att kunna förvalta kapitalet? Vilka alternativ finns det? Kan ett företag (D) AB vara lösningen?
Slutligen, bör vi överväga Reverse-metoden i det här sammanhanget?
Tack på förhand för din hjälp!
Mvh David