Blev lite sugen häromdagen att vidga mina vyer och investera i TA -125, alltså de 125 största bolagen i Israel. Verkar vara en trevlig börs. Såklart inte helt riskfri med tanke på allt som händer där nere. Men hur går jag lättast tillväga för att köpa dom? Går ju inte att bara logga in på Avanza och köpa dom via appen.
Är det bara att ta kostnaden att ringa en mäklare på Avanza och lägga en stor order för att inte det ska bli för dyrt? Funkar ens det, eller ska jag hitta nån annan sida som fixar det? Hur hade ni gjort?
Vill egentligen inte investera mer än 50000kr i ett bräde men är det svindyra courtage kan ja fundera på upp till 100000kr
Tidigare fanns en TA-35-fond att köpa, men numera ser det ut att vara kört om man ska hålla sig till UCITS. Vill man handla aktier på TASE skulle jag gissa att IBKR är ett rimligt val av plattform, med låga avgifter för både courtage och växling.
Förstår din fundering helt och hållet. Tänker att jag ser inte så stor skillnad att investera i ett land jämfört med en globalfond, då en globalfond ofta består av 60-70% usa och då jag inte tror så mycket på usa framåt känns det helt fel att köpa det. Skulle nog visserligen kunna tänka mig en Europa fond. Så där har jag nog inte ett jättebra svar, mer än att det känns som att det går bra för Israel med hög tillväxt takt som klår Europa med råge. Alternativet skulle vara typ Kina, men den börsen har inte gått så bra.
Men anledningen till att investera i just Israel är för att sprida ut min portfölj till fler länder. Ligger ganska så tung i Sverige sen tidigare, så detta skulle bli motsvarande 8-15% av den totala portföljen
Tack, tror jag kommer satsa på ibkr, verkar ganska så enkelt ändå och man slipper ha mer än en valuta risk då det är direkt i schekel och inte dollar/eur
Jo det är ju såklart ett risktagande att välja ut ett specifikt land att investera tyngre i. En risk som de flesta av oss tar på ett eller annat vis. (Mer eller mindre)
Personligen har jag valt Sverige i första hand. Eftersom att börsen sen är som den är ligger usa som 2a och vill med detta förändra det.
Varför? Ja många tycker nog man är dum i huvudet, och hävdar att forskningen inte säger så, men jag är rädd att Usa har sett sina glansdagar och att en ny era med en ny supermakt kan ta vid taktpinnen. Jag personligen har tänkt att de nog är Kina, men varför inte investera där? Jo för att det är lite för osäkert land, det är trots allt ingen demokrati med full marknadsekonomi därav har börsen inte gått så bra som den annars borde.
Därför finns ingen supermakt att investera i som jag tror på.
Kvar är då de mindre länderna och för att få sprida mina risker vill jag ha minst 1land till i mindre omfattning. Då tror jag på Israel, de har visat sig vara enade och målinriktade och har på 80år byggt upp landet från absolut ingenting. Då de har en sak gemensamt med varandra, att alla ser dom som fiender och vill utplåna dem. Dessutom är en väldigt stor andel av t.ex. nobelpristagare judar. Så jag tror att de kan det där med ekonomi
Om något annat land kör om USA och fostrar upp de högst värderade bolagen, då kommer ju en bred globalfond hänga med och vikta om till denna nya ekonomiska supermakt?
Absolut, men innan dess kommer den sjunka en hel del och även om man knappt vågar nämna det på detta forumet, så kan ju dollarn sänka det en hel del också
Israels militär satsar på IT och cybersäkerhet. Finns en enorm kompetens där och utbildas hela tiden fler personer eftersom militären är obligatorisk. Sen kanske inte dessa bolag är helt etiska, men hade också kunnat tänka mig investera! Berätta gärna om du hittar något sätt!
Håller på att starta ett konto på ibkr i Storbritannien, lite krångligt att skaffa konto, då de ska ha tusen uppgifter. Men när det väl är skaffat verkar det väldigt smidigt och billigt.
Man skickar in pengar i sek handlar du för mindre än 60000kr/gång så verkar det vara bäst att låta växlingen av valuta sköta sig själv (tror de kostade 2dollar/gång).
Tyvärr kan du inte ha ett isk konto om du ska investera i Israel, för då blir du blockad p.g.a. eu regler.
Annars är det bara att söka på ta125 väl inne på ibkr så hittar man direkt några olika etf:er som följer det.
Inte börjat handla än väntat på att de ska godkänna alla mina uppgifter