Investera momsen

Har nyss startat företag och med min omsättning behöver jag bara betala moms en gång per år. Har nu en del pengar som jag måste betala in först om ett år och avser investera under tiden. I första hand tänker jag mig värdepapper med låg risk i stil med säkra preferensaktier, d-aktier, REITS etc. Jag vill nu gärna ha era tips på aktier i den stilen!

Jagr medveten om att detta är att betrakta som att investera med belåning och att det innebär en risk osv, men beloppet i fråga utgör en så liten del av min totala ekonomi att jag inte är orolig för den aspekten. De diskussionerna kan vi därför lämna därhän denna gång.

Måste ju ändå vara ett resonemang om vilken risk det ska vara på dessa pengar. Det går ju köpa en vanlig global indexfond annars.

SPAC bolag kanske är bra. Man bör få tillbaks minst 90% och möjlighet till bra vinst. Förutsätter att man inte köper över introduktionspriset

Hej
Som du beskrev att du kan hålla i och hantera pengar så skulle jag resonera så här:
Låt pengarna jobba.
Betala dem sen i tid så du slipper den ej avdragsgilla räntan.
Var det 2020 års moms?

Jag ska vara ett as och låtsas som att jag inte läste detta och därmed komma med den investeringen med lägst risk: sparkonto med ränta.
Exempelvis: Sparkonto med ränta | Avanza

1 gillning

Sorry-läste slarvigt!
Har inga bra tips☺️