Investera pengar som ligger i trädobolag?

Hej,

Om man säljer ett bolag men man inte har K10-utrymme nog att ta ut vinsten till 3:12 skatt utan istället vill använda 5:25 regeln.

Får trädobolaget investera tillgångarna under de 5 åren? Typ sätta pengarna i Lysa under tiden.

Passiv investering eller någon ANNAN (typ firma/förvaltare) som gör det självständigt enligt dina långsiktiga instruktioner ska vara ok som jag förstår det.

Däremot får du inte själv styra/ställa/ändra placeringarna hur som helst. Det ska i princip vara helt ”hands off” under 5år.

Ja, lysa fungerar. Vet folk som har det. :+1:

Strålande! Tack för snabba svar.

Jag har hört det som du säger, men också personer som är av åsikten att det viktigaste är att man inte är day-trader.

Vid skatteplanering, som är lagligt, men som tyvärr 5:25 är, får man ju sällan tydliga svar ifrån skatteverket…

Day trader är definitivt BIG NO NO.

Men jag har även hör de som hamnat under Skatteverkets lupp för att de själva gjort någon/några omplaceringar per år eller att de gett direktiv till sin valda förvaltare att göra så.

Därav att flera jag haft kontakt med stark rekommenderat HELT hands off från att vara inne själv och peta med kapitalet.

Men som sagt samtidigt blir det ju i sluändan en slags bedömning från en handläggare på Skatteverket om det inleds en granskning. Så det finns nog egentligen inte någon exakt definition på hur mycket/lite som är ok. Möjligtvis en par vägledande prejudikat från olika domar.