Jag har för tillfället följande fonder och fördelning.
Swedbank robur access Europa A - 10%
Swedbank robur access Global A - 20%
Swedbank robur access Sverige A - 10%
Swedbank robur Technology A - 10%
Swedbank robur Transfer 90 - 50%
Har varit föräldraledig en längre tid men ska börja jobba i vår och därav börja spara mer igen!
Men hur ska jag fördela samt bör jag ta bort några/någon fond? Vad har ni för råd?
Jag är 30 år och kommer lägga undan 2000kr till att börja med. Resterande sparande går till husköp som kommer ske snart så kan inte investera mer just nu.
Jag är glad amatör i detta gänget. Men varför inte öka mer i Transfer-fonderna? De har rent historiskt presterat bra och har en hyfsad avgift - sen vet man klart inte framtiden. Gör det enkelt för dig.
Jag kan inte svara på exakt på hur just du ska göra. Det kan bara du göra. Men jag som vill slippa pill och inte vill behöva vikta om kör främst på billiga, passiva, globala indexfonder.
Har Swedbank robur access global och LF global med planen att äga båda i 25-40 år.
De har tillräckligt bra odds och med dessa lär jag få bättre avkastning än de flesta.
Transfer 90 kör aktiv förvaltning i 100% aktier i 25 år till och kostar mer än dubbelt mot Access Global som förvaltas passivt.
Jag hade valt Access Global och om man vill ha en produkt som Transfer om 25-30 år så hade jag bytt fonder då. Tar inte många minuter att lägga en sälj- och en köporder.
Sen så vet vi inte ens om dessa fonder existerar om 25 år samt att det kan komma bättre alternativ framöver som du vill byta till. Varför ha en Transfer 90 redan nu när den inte tillför något extra första 25 åren?
Om din poäng är att man kanske vill ha en aktivt förvaltad fond då bör man kanske kolla på andra fonder än generationsfonder? Det är 25 år kvar innan fonden viktar om öht. Känns lite väl tidigt att sitta i en sådan fond enligt mig. Men viktig poäng du tar upp om man har ett annat syfte med ha just den fonden.
Jag föreslår 80% global och 20% Sverige.
Dessa täcker antagligen allt som de andra innehåller förutom räntefonder.
Men räntefonder i ett långsiktigt sparande kan man diskutera.
Fondens risk kommer att successivt minska när tidpunkten för pensionering närmar sig. Aktieandelen i fonden ska fram till och med år 2049 vara 80-110% och ränteandelen 0-20%. Under år 2050 sker en successiv minskning av aktieandelen för att vid och efter 2060 uppgå till 20-50%.
Typiskt innebär det för en sådan fond att den har 100% aktier fram till angivna året (2050 här) för att sedan öka andel räntebärande värdepapper under X antal år för att nå ett visst mål. Man viktarom fördelningen mellan aktier och räntor.