Hej! Är någorlunda förvirrad kring två fonder som jag investerat i. Den ena har jag haft i flera år medan den andra påbörjade jag väldigt nyligen.
Båda är globalfonder och är följande:
Länsförsäkring Global Index
Swedbank Robur Technology A
Jag ser att innehavet är väldigt lika. I Swedbank Robur Technology A står att de placerar globalt. Är båda samma typ av fond då med andra ord? Om jag förstår det korrekt så är det alltså dumt att ha båda två?
Väldigt många av bolagen i techfonden kommer återfinnas i LF global.
LF global är en fond som investerar i ett 1000-tal bolag världen över i många olika brancher. Den är inte aktivt förvaltad.
Robur technology investerar endast i teknikbranchen och är aktivt förvaltad. Det sitter alltså en förvaltare som bestämmer vilka aktier som ska ingå och deras fördelning. Den innehåller väl kanske runt 50-100 bolag. Just nu verkar den till 90% bestå av Usa. Så inte särskilt global i mina ögon.
Om du äger båda så får du absolut ett visst överlapp, men framförallt för du en extra tilt mot just teknik om du nu vill ha det?
Tack! Kul att vara här och lära sig. Okej, då förstår jag bättre hur det ser ut. Teknik är väl högaktuellt om något i dagens samhälle och framåt lär inte tekniksektorn fallera i första taget😂 Kanske inte är så dumt med andra ord. Tack för informationen och för ditt engagemang!
Okej, anses även 1,04 vara hög avgift också med andra ord?
Visst finns det ett verktyg för att kalkylera avgiftens totala inverkan på ens innehav i varje fond? Skulle vara intressant! Om det rör sig om ett större glapp långsiktigt kanske man skulle fördela om det och ha de tyngre lasset i globalfonden?
1,04% är en hög avgift. Ska man ha så dyra fonder så bör det bara vara en liten del av portföljen som ren lek/spekulation.
Här finns en kalkylator.
Om du startar med 100kkr och månadsparar 1000kr i 20 år och får en genomsnittlig årsavkastning på 8% så skiljer det i slutändan 128kkr till den billigare fondens fördel om en fond kostar 0,20% och en fond 1,04%.
Okej, tack för länken och för hjälpen!
Så om jag vill placera “smart” nu (tolka det som ni vill). Jag har mitt största innehav på Swedbank Robur Technology på närmare 60%, Länsförsäkringar Global 15%, Spiltan 10%, Thematica 15%. Spiltan och Thematica faller under “lekhinken” kategorin om jag tolkar den korrekt.
Hur bör jag förändra fördelningen mellan Länsförsäkringar Global och Swedbank Robur?
Robur technology faller enligt mig definitivt in i lekhink. Personligen tycker jag inte man ska ha mer än 10-20% totalt i sin lekhink. Skulle hellre köra 80% i LF global och sen kanske 10% technology och 10% Spiltan.
Ja, en fördel är ju att månadsspara i samma fördelning som portföljens målfördelning är. Annars så kommer fördelningen drifta iväg väldigt snabbt ifrån sin målfördelning.