Investering eller avvakta

Hej

Jag står i valet och kvalet om hur mycket jag skall “våga” eller riskera att lägga av mitt samlade kapital på börsen och hur.

Om man bortser från pengar som sitter i vårt hus har jag ca 2/5 på fonder hos Avanza (precis justerat och följer tips som bästa fonder 2021), 2/5 ligger hos banken på konto som ger 0,6 % ränta och avslutningsvis 1/5 hos Lysa. Samlat belopp är knappt 3 MSEK.

Hur bör jag resonera kring detta och placera om jag önskar sätta mina pengar i arbete men inte riskera allt på börsen? Den stora frågan är den del som ligger hos banken och inte gör någon nytta så att säga.

Om investering, var och på vilket sätt.? Klumpsumma in direkt imorgon eller sprida ut över någon månad eller år? Pricka in fonder eller via Lysa.

Målet är att få bra effekt på mina pengar och att de skall öka i värde kontinuerligt. Jag är så att säga ingen person som är tillräckligt insatt för att köpa enstaka aktier.

Era tankar?

Stort tack
Fredric

Rent statistiskt ska man sätta in allt på en gång. Eftersom ”time in market” slår ”timing the market” i de allra flesta fallen. Sen är det känslomässigt jobbigt och det flesta kör månadsinsättning. Ponera att du hade tryckt in en miljon på en globalfond strax innan kraschen i februari förra året. Trots det så hade du varit på plussidan nu. Hade du satt in allt i april, då hade du fått 20% plus. Så i det långa perspektivet spelar det ingen roll eftersom du surfar på en långa trenden som varit svagt uppåt de senaste 70 åren.

Sen har man lite valuta chans nu eftersom kronan är relativt stark mot USD. Får vi en rejäl sättning i ekonomin så vet vi ju av erfarenhet att skvalpvalutan SEK sjunker i värde mot USD. Eftersom alla vill ha en trygg hamn som USD, EUR, CHF och YEN.

2 gillningar

Här är en artikel på ämnet som @darkshippo refererar till:

Sedan förespråkar jag ju alltid Lysa då det är den bästa lösningen för de flesta.

och

Det jag tror många för fel är att börja med att optimera delarna innan man har en helhetsbild över alla tillgångar och skulder.

Det lilla vi vet är att det finns ett relativt stort sparkapital om 3 MSEK och ett hus, sen vet vi inget mer varken ålder, belåning eller eventuellt pensionskapital, etc. Hur skulle man kunna optimera hela situationen

Hade jag varit i samma sitts så hade jag börjat göra en sammanställning på samma sätt som vi diskuterade i en annan tråd:

Tack för svar!
I mitt fall ligger belåningen på hus om 67% innan utförda renoveringar som kostat oss ca 500 000 kr. Jag är 34 år, två barn och sambo så detta finns att ta hänsyn till såklart. Vet ej om det på något vis medför korrigeringar av förda resonemang?

Om ca 14 dagar kommer jag ha min fyra-hinkar artikel klar. Det kan också vara input till den. Om du vill ha en förhandstitt, kolla här.

Det verkar som er ekonomiska situation är bra och det finns något att jobba med.

Det bästa vore om det gick att värdera upp fastigheten så att man når 60% belåningsgrad och utnyttja befintliga pantbrev.

Det är inte orimligt att det skulle gå att använda ditt kapital och fastighet för att exempelvis nå 1,09% ränta på bolånen, eller tom lägre i snitt om man istället för att belåna fastigheten delvis även belånar sparandet. där man vid låga belåningar lånar för i storleksordningen 0,9%.

Ovan visar ett sett att tjäna pengar på de pengar man redan har utan att ens höjt risken i sitt sparande.

Titta lite på vad Nordnet och Avanza har att erbjuda när det gäller bolån så är det ett riktmärke även med förhandling med din nuvarande bank.

Glöm inte bort eventuellt pensionssparande etc.