Jag går en 5 årig (tio terminer) utbildning på universitetet och tar ut fullt csn-lån på ca 370 000 som jag kommer att spara. Sedan kommer jag även att spara hela min lön på ca 50 000 per termin. Alltså kommer mina sparade pengar på fem år ligga på ca 500 000 kronor. Jag har även skapat ett investeringssparkonto där jag lägger in 500 kr varje månad som jag eventuellt vill ta ut om ca 5-4,5 år.
Nu till min fråga: Jag vill investera i en lägenhet när jag flyttar ut om 4,5 år (jag påbörjar min andra termin nu). Hur är det smartast att spendera pengarna? 500 000 till att betala av lägenheten och 370 000 till kontantinsatsen. Eller kanske tvärtom?
Först och främst så anses inte en lägenhet vara en investering på denna blogg, utan konsumtion. Alltså att du ska köpa för att leva där, inte för att tänka att man kommer tjäna pengar på det. Detta resonemang kan du läsa om här: Därför tycker jag INTE att bostaden är en bra investering
På 4-5 års sikt brukar Jan prata om Nybörjarportföljen. Den kan du läsa om här:Nybörjarportföljen | En klassisk balanserad fondportfölj
En tumregel är att man har 10% aktiefonder per år man kan avvara pengarna. Så om du ska ha pengarna om 4 år, 40% aktiefonder och 60% räntor. Sen när det är 3 år kvar, 30% aktier osv.