Investeringaraktier, fonder, robot...?

Heej1 Har förlorat en stor summa pengar ( 500 ooo kr) och har nu bara 300 000 kronor kvar att investera. Jag är 62 år nu och skulle behöva få upp mitt kapital så rejält det går de närmaste 5 åren. Mina tankar går hit och dit och jag vet varken ut eller in. Kan någon eller några kloka personer därute ge mig råd vad som skulle kunna vara en smart och bra investeringsstrategi. ( Swingtrading, investor, investeringsrobot…?) Inte någon som tycker det är speciellt kul investera…

Fondronot låter väl bra, och ta ett extra jobb. Eller sälj prylar. Men på fem år kan börsen gå lite hur som helst så du är medveten om det.

5 år är för kort horisont för att kunna ta risk som krävs för hög avkastning.

Men har du verkligen så kort horisont som 5 år? Du ska väl inte använda alla dessa pengar när du fyller 67?

3 gillningar

Bra ide´´.

Säg 10 år då. Swingtrading, någon som har någon erfarenhet av det?

Funderar lite på Swingtrading. Har du provat det?

Glöm alla former av aktiv förvaltning, du tar då risker du inte får betalt för i form av avkastning.

Swingtrading inkluderat.

3 gillningar

Ändra tankesätt!

Var nöjd att du har 300 000 kr. 90 % av jordens befolkning är avundsjuka på dig.

Investera brett i hela marknaden i fonder och ta inga onödiga risker. Risken är annars att du förlorar än mer pengar.

Spara allt du kan och ta ut pengar, en viss summa, varje månad när du går i pension.

1 gillning

Tyvärr fungerar det såhär i investeringarnas värld: Ju högre avkastning du vill få, desto mer risk måste du ta. Ju kortare tidsperiod du har, desto större sannolikhet att den risken faller ut på ett dåligt sätt. Det FINNS sätt att öka sina pengar rejält på kort tid, men de har alla gemensamt att de har en stor risk att istället förlora rejält med pengar. Man måste ha tur, och tur är inte en bra strategi.

Jag skulle rekommendera att du berättar lite mer för att det ska bli lättare att ge råd:

1. Handlar det om att du ska pensionera dig om fem år och behöver pengarna för att dryga ut pensionen? Eller är det något annat de ska användas till? Detta för att hjälpa oss att resonera om tidshorisonten.
  2. Vad är konsekvenserna om du inte får ihop pengarna? Är det ”Ingen årlig golfresa till Spanien” eller är det ”Jag har inte råd att behålla huset”?
  3. Har du andra möjligheter att skrapa ihop lite extra? Öka lånet på en bostad, sälja sommarstuga, jobba något år längre. Sådana saker kan göra stor skillnad.
2 gillningar

Ok, vi kan utöka det till 10.

Ok, tack för svar. Fondrobot kanske ingen dum ide´ändå, alt Investor el liknande?

1.Pension. 2. Ej råd behålla huset. 3. helst inte jobba något år längre… en måste nog.// L

Okej, det låter som att du har ett starkt behov av att få dessa pengar att växa, men om det handlar om pensionen så finns det ju lite tid att jobba med, eftersom du inte behöver ta ut allt samtidigt. Går det att uppskatta hur mycket du kommer att behöva plocka ut per månad för att din ekonomi ska gå ihop med pension, uttag av kapital samt levnadskostnader? Hur stort är gapet mellan vad du behöver per månad och vad du kan förvänta dig att få ut från din pension? Du kan göra pensionssimuleringar på minpension.se, om du inte redan gjort det.

Det är extremt stor skillnad på 5 och 10 år i detta sammanhang. Det är och rejäl skillnad på 10 och 20 år.

Jag tror du behöver börja med att bli mer konkret med vilket behov du har. Alltså hur mycket pengar behöver du (och hur noga)? Samt mer specifikt när.

Helt enkelt följa detta:
Behov av pengar i framtiden (när och hur mycket) → osäkerhet i behovet → din risktolerans → välja investering

När du vet hur mycket du behöver och när, samt din risktolerans så är det redan ett löst problem vad du ska ha för investeringar.

Det gäller att veta var du ska och när för att (pengabehov i mängd och tid) kunna veta vilken väg som är bäst lämpar sig (val av investering).

Om du inte vet var du ska (och när) så går det inte att svara på vilken väg du ska ta.

Glöm swingtrading, det är som gambling. Du riskerar att förlora massa pengar. Jag är ledsen att du förlorat mycket pengar men det finns ingen genväg för att få tillbaka pengarna.

Jag rekommenderar att du bokar ett möte med kommunens budgetrådgivare. De kan hjälpa dig med en realistisk bild av vad du kan göra. Kanske är det så att du måste sälja huset, men det kan finnas andra alternativ.

2 gillningar

Får man fråga hur du förlorade 500.000 kr så kanske vi andra kan ta någon lärdom av det?

1 gillning

Lurad av Gun Hudson, Satoshi Fund, Krypto, Bitcoin. Lurad av företagen Fortissio, FXORO samt investering i företaget Switcher, som gick åt fanders.